- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flyselskab kigger på København

LUFTFART: Stort flyselskab fra Oneworld-alliancen har København på listen over mulige nye europæiske destinationer. Selskabet betjener foreløbig 12 lufthavne i Europa med ca. 100 fly om ugen. København var sidste år med 29 mio. passagerer Europas 14. største lufthavn.

LUFTFART: Stort flyselskab fra Oneworld-alliancen har København på listen over mulige nye europæiske destinationer. Selskabet betjener foreløbig 12 lufthavne i Europa med ca. 100 fly om ugen. København var sidste år med 29 mio. passagerer Europas 14. største lufthavn.

Der er intet konkret om en rute for Cathay Pacific Airways fra hjemmebasen i Hong Kong til f.eks. København. Men selskabets nordiske salgschef, Allan Petersen, siger til standby.dk, at København regnes som en ’kandidat’, efter selskabet sidste år begyndte at modtage sine 48 Airbus A350. Airbus nyeste langrutemodel kan f.eks. bruges på mindre passagertunge ruter.

”Intet er bekræftet, men jeg tror en rute til København er på Cathays liste over mulige nye ruter. Hovedkontoret i Hong Kong kan jo se, at Cathay i Norden sælger godt,” siger Allan Petersen til standby.dk

Stockholm er næppe en mulighed for Cathay efter SAS i 2015 åbnede mellem Arlanda og Hong Kong. SAS betjente København-Hong Kong i over 10 år, men lukkede ruten i 2004.

Søgemaskinen Skyscanner havde sidste år 65.000 søgninger på den ikke-eksisterende rute København-Hong Kong. I 2015 skiftede rejsende mellem København og Hong Kong fly i over 30 lufthavne – fordi der ikke er direkte rute. De tre mest benyttede transferlufthavne var London Heathrow (24 pct.), Helsinki (16 pct.) og Moskva med 8 pct., oplyste Scyscanner.

Hjemmesiden Anna.aero skrev sidste år bl.a., at København menes at være på listen over mulige nye Cathay-destinationer i Europa.

Cathay er rigtig stor på Europa med op til 100 ugentlige fly. London Heathrow er størst med fem fly om dagen. Hong Kong er i øvrigt en tidligere britisk kronkoloni, der i år for 20 år siden blev ’returneret’ til Kina.

De fleste nordiske rejsende med Cathay skal til Hong Kong eller videre til bl.a. Filippinerne, Vietnam, Australien eller Kina. Cathay har til og fra Danmark feeder-aftaler Air Berlin, Lufthansa og SAS samt codeshare med Oneworld-partneren British Airways.

Cathay flyver i Europa foreløbig A350 til Barcelona, Düsseldorf, London Gatwick, Manchester, Paris de Gaulle og Rom.

Cathay, der også skal have den større A350-1000, har på sine A350-900 tre klasser, 38 sæder på business class, 28 på Premium Economy og 214 på økonomiklasse.

I alt betjener Cathay 12 europæiske lufthavne, ud over de nævnte også Amsterdam, Frankfurt, London Heathrow, Milano, Madrid og Zürich.

197 destinationer i 48 lande

Cathay flyver foreløbig til 197 destinationer i 48 lande, hertil kommer datterselskabet Cathay Dragon, der sidste år blev omdøbt fra at hedde Dragon Air. Begrundelsen for navneændringen var, at Cathay er et mere kendt varemærke end Dragon Air. Cathay Dragon har omkring 50 ruter i Asien, halvdelen er til Kina.

Selve Cathay Pacific har tæt på 150 fly, med Boeing B777-300 som største type med 53 eksemplarer, fulgt af 38 Airbus A330-300 og foreløbig 16 Airbus A350-900.

Cathay har bestilt 53 nye fly til levering de kommende år, 26 Airbus A350-1000, 21 Boeing B777-9X og seks Airbus A350-900