- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flyselskaber indrømmer fejl overfor EU

FLYALLIANCER: Fire medlemmer af Skyteam-alliancen, Air France, KLM, Delta Air Lines og Alitalia, har fået ørerne i maskinen hos EU’s konkurrencemyndigheder efter EU fandt det bevist, at selskaberne på flere ruter mellem Europa og USA har udnyttet deres dominerende position. Nu tilbyder de at afgive en række lufthavn-slots.

FLYALLIANCER: Fire medlemmer af Skyteam-alliancen, Air France, KLM, Delta Air Lines og Alitalia, har fået ørerne i maskinen hos EU’s konkurrencemyndigheder efter EU fandt det bevist, at selskaberne på flere ruter mellem Europa og USA har udnyttet deres dominerende position. Nu tilbyder de at afgive en række lufthavn-slots.

EU er i gang med en såkaldt antitrust-undersøgelse af de fire selskaber for at få afdækket, hvor meget de måtte have misbrugt deres dominerende stilling på en række ruter. Ifølge EU har selskaberne været lidt for smarte med prisaftaler, overskudsdeling og kapacitetsudbydelse på ruterne fra Amsterdam, Paris og Rom til New York.

For at imødekomme EU har flyselskaber tilbudt at afgive en række af deres start- og landingstider, de såkaldte slots, i lufthavnene i Amsterdam, New York og Rom.

“Ved at frigive slots kan konkurrerende flyselskaber starte på de eksisterende ruter eller udvide deres betjening af ruterne,” hedder det fra EU’s konkurrencemyndigheder.

De fire selskaber har også tilbudt EU en række andre imødekommelser som at lade rivaliserende flyselskaber kunne sælge billetter til de fire selskaber og dermed gøre det nemmere for transit-passagerer.

EU vil nu høre ”tredjeparter” om imødekommelserne er tilstrækkelige, skriver Reuters.

Også de to andre alliancer, Oneworld og Star, har været gennem kartelsager med EU. Sidste år var det tilfældet for Star Alliance-medlemmerne Lufthansa, United Airlines og Air Canada, mens Oneworld-medlemmerne British Airways, American Airlines og Iberia havde et udestående med EU i 2010.