- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flyselskaberne kræver hurtig EU afgørelse

KOMPENSATION: Flyselskabernes sammenslutning i Europa, AEA, har på et møde i sidste uge med EU's transportkommissær kraftigt opfordret til af få afsluttet arbejdet med loven (261) om passagerers rettigheder. I modsat fald kan det få alvorlige følger for flyselskaber.

KOMPENSATION: Flyselskabernes sammenslutning i Europa, AEA, har på et møde i sidste uge med EU’s transportkommissær kraftigt opfordret til af få afsluttet arbejdet med loven (261) om passagerers rettigheder. I modsat fald kan det få alvorlige følger for flyselskaber.

Der er voldsomt pres på EU’s forskellige afdelinger for at nå frem til en endelig finpudsning af ændringer i EU Forordning 261 om passagerers rettigheder. Erstatningssager hober sig op, båret frem af dusørjægerne med erstatningskrav for millioner af kroner for forsinkelser i flytrafikken.

Derfor rykkede AEA`s repræsentanter forleden, men måtte forlade mødet i Bruxelles med en oplysning fra Transportkommissionen om, ”at på trods af intenst arbejde med en revision af forordningen (siden 2013) er der endnu en række uafklarede punkter, som skal behandles, inden den nye tekst kan sendes til afstemning.”

Det er især fortolkningen af, om flyselskabets forsinkelse er selvforskyldt eller noget, som man ikke kan forhindre. Det er også det, langt de fleste retssager drejer sig om.

Et andet endnu uafklaret punkt er, hvornår flyselskaberne er skyld i en mistet forbindelse til næste fly.

Der ligger en dyne af klager ved EU domstolen, som tilsyneladende afventer Transportkommissionen.

Formanden for AEA, Athar Khan, siger i en kommentar: ”Vi har brug for en afgørelse nu. En yderligere forsinkelse vil have alvorlige finansielle konsekvenser for flyselskaberne og derfor ramme passagererne. Vi opfordrer både Europarlamentet og EU-kommissionen til at handle hurtigt. Vi kan ikke vente længere”.

Her i landet er de fleste sager sat i stå, mens underretten venter på en afgørelse i Højesteret. Kun ser det ud til, at Trafikstyrelsen fortsætter med at afgøre erstatningssager uden at tage hensyn til Højesteret.