- STANDBY.DK - https://standby.dk -

‘Flyvning har i mange år været som en fridag for mig’

7´eren: Et af de mest markante stemmer i dansk luftfart er manden bag DAT, Jesper Rungholm. Forleden overraskede han igen med en større investering i Finnair-selskabet Norra.

1. Hvornår sover du Jesper Rungholm. Du er kendt for at springe til og selv overtager styringen, når der mangler en pilot. Kan det fortsætte?

”Jeg har altid været på. De første mange år arbejdede jeg stort set 18 til 20 timer i døgnet syv dage om ugen. Så er det da dejligt, at vores organisation i dag er blevet så stor og selvkørende, at jeg også kan få tid til at spille golf, og en gang imellem lave absolut ingenting.

Flyvning har i mange år været som en fridag for mig. Så at komme i cockpittet med verdens bedste piloter og kabinebesætning er en kæmpe fornøjelse, som jeg nødig vil undvære.”

2. Er DAT-koncernen organisatorisk gearet til at kunne håndtere dobbelt så mange ansatte og fly?

”Norra og de to selskaber i DAT Group fortsætter fuldstændigt som hidtil. Det er på de øvre lag, at vi skal se fordele og finde måder og metoder til at forbedre tingene. Norra har en sund økonomi og en solid storkunde i Finnair, så det er heldigvis ikke en så svær opgave, vi har foran os.”

Venter en Bornholm alliance?
3. I lørdags startede Molslinjen sit indtog på Bornholm. DAT har Bornholmerflyet. Skal I arbejde sammen, eller konkurrere?

”Det bliver spændende at se, hvordan markedet udvikler sig. Heldigvis tager det over tre timer med færgen fra Køge, og ikke 25 minutter som med os i luften. Vi har altså fortsat en fordel. Men vi er varsomme i vores forventninger. For vi har Københavns Lufthavn, der gerne tager sig godt betalt. Molslinjen har til gengæld en enorm mængde penge fra staten til at gøre godt med. Konkurrencen kan næppe kaldes på lige vilkår. Men jeg har altid foretrukket et samarbejde, så det vil jeg bestemt ikke udelukke.”

Nul skuespil hos mig
4. Du er typen, der ikke finder dig i noget, hvad enten det er en fagforening, en transportminister, en lufthavn, flyveledere eller dusørjægere. Dine svar i ethvert interview er kontante og nul tågetale. Kan du holde til det i længden?

”Det er min natur og dermed meget nemmere at holde til i længden end det påtagede skuespil, man ser politikere og andre stiller op med. Hvis man bare er sig selv og et hundrede procent ærlig, da er det ikke så svært at huske fra gang til gang, hvad man mener eller har sagt. Måske er det et derfor politikere engang i mellem skifter mening?

5. Flybe kunne ikke tjene penge på Norra, og selv lokale finske investorer trak sig. Hvordan skal DAT så kunne?

”Med respekt for Flybe, så er vores opgave nemmere. Norra har kun én kunde på langtidskontrakt, og ingen egne kommercielle ruter. Medmindre Norra holder op med at levere den fine kvalitet, så er vi sikker på, at det kommer til at gå godt.

Fint samarbejde med SAS
6. Kan man godt tjene to herrer? Kan DAT stadig flyve ACMI og wetlease for SAS, når man er hovedaktionær i et produktionsselskab for Finnair?

”Sagtens. Det er heldigvis ikke usædvanligt i branchen. Alle flyver stort set for alle alligevel. Vi er ikke konkurrenter med SAS i DAT, mere kollegaer og leverandører og bliver også behandlet rigtig godt i vores samarbejde. Med de planer, der er for Norra  kan jeg bestemt ikke se, at SAS skulle skifte holdning.”

Fri om fredagen
7. Hvornår går du på pension?

”Jeg er begyndt. I min kalender står der hver fredag, at jeg holder fri. Til næste år bliver det udvidet til mandage. Om det så lykkes at holde fri er måske en anden sag, men processen er i gang.

Jeg er så heldig at have min ældste søn Robert med i den kommercielle drift. Han tager en del over, og jeg har fået Kristian Hvass ind som ansvarlig for flydriften som Accountable Manager. På den måde slipper jeg for en del af bureaukratiet, som jeg nok er blevet for gammel til at synes om.”