- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Frygt for dansk luftfarts fremtid

LUFTFART: ”Det er skuffende at regeringens nye luftfartsstrategi ikke omfatter danske arbejdspladser. Med en så ensrettet strategi, er det kun et spørgsmål om tid, inden fly med danske besætninger vil være fortid," forudser formand i Erhvervsflyvningens Sammenslutning.

Niels Sundberg, i midten, ved åbning af Sun-Airs rute fra Billund til München i 2012; året efter rundede han 65 år og måtte dermed ikke mere flyve som kommerciel pilot.

LUFTFART: ”Det er skuffende at regeringens nye luftfartsstrategi ikke omfatter danske arbejdspladser. Med en så ensrettet strategi, er det kun et spørgsmål om tid, inden fly med danske besætninger vil være fortid,” forudser formand i Erhvervsflyvningens Sammenslutning.

Regeringens Luftfartsstrategi blev præsenteret mandag i denne uge – og fik i går hårde ord med på vejen af formand for brancheorganisation Erhvervsflyvningens Sammenslutning. ES’ bestyrelsesformand – grundlægger og ejer af danske Sun-Air – Niels Sundberg, siger: ”Det er forståeligt, at regeringens luftfartsstrategi fokuserer på tilgængelighed til Danmark til gavn for økonomisk vækst, beskæftigelse og sammenhæng mellem landsdelene.

Men det er skuffende, at strategien ikke omfatter danske arbejdspladser. ES ser regeringens strategi primært fokuseret på, hvad store aktører som SAS, Københavns Lufthavn og et par større jyske lufthavne kan gøre for tilgængeligheden til Danmark, men der mangler helt spørgsmålet om, hvad samfundet kan gøre for dansk luftfart for at bevare danske arbejdspladser på og omkring danske fly.

Med en så ensrettet strategi er der stor risiko for, at det kun er et spørgsmål om kort tid, inden der ikke er dansk luftfart tilbage. Danske fly med danske besætninger vil være en saga blot,” forudser Niels Sundberg. “Et væsentligt problem for dansk luftfart er den store usikkerhed om fremtidens luftfart. De under EU mulige forretningsmodeller udgør grundlaget for unfair konkurrence blandt europæiske flyselskaber. Der er behov for at få denne unfair konkurrence bearbejdet, og at resultatet udmøntes i dansk strategi for håndtering af problemet.”

ES fremførte i november 2016 og i maj i år over for den danske transportminister, at man anså det daværende oplæg til en strategi for at være for snæver.

ES’ generalsekretær, Dan Banja, siger, at ES længe har arbejdet for, at pilotuddannelsen samt uddannelse til flymekaniker tages alvorligt af regering og Folketing.

”Men desværre behandler regeringens strategi ikke de finansielle løsningsmodeller, branchen har udarbejdet. Her ligger et større arbejde med at få politisk støtte til en ønskelig finansieringsmodel for pilotelever,” siger Dan Banja.

Erhvervsflyvningens Sammenslutning tæller en række mindre og mellemstore danske flyselskaber. Ud over Sun-Air bl.a. Air Alsie, færøske Atlantic Airways og Danish Air Transport samt flere danske flyværksteder, flyskoler osv.