- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fyrer halvdelen af bestyrelsen for USA’s turistråd

USA’s handelsminister har fyret fem af de 11 bestyrelsesmedlemmer for Brand USA, der i udlandet markedsfører USA som rejsemål. Færre udenlandske turister koster amerikanske arbejdspladser.

Brand USA, der for offentlige og private dollars markedsfører USA som rejsemål i udlandet og dermed prøver at tiltrække udenlandske turister og deres penge, har fået fyret næsten halvdelen af sin bestyrelse. Fem ud af 11 – med venlig hilsen fra USA’s nye handelsminister, Howard Lutnick. Det er, ifølge Brand USA’s statuetter, USA’s handelsminister der udpeger og fjerner bestyrelsesmedlemmerne i Brand USA.

Markedsføringsorganisationen Brand USA får penge til sit arbejde fra store aktører i amerikansk turisme, for eksempel destinationer, flyselskaber og hotelkæder – mens de offentlige dollars kommer fra en stor del af de 21 dollars en amerikansk indrejsetilladelse, ESTA, koster.

Brand USA prioriterer sin markedsføring af USA som rejseland på såkaldte udvalgte markeder, i Europa for eksempel Storbritannien. Brand USA viser ikke flaget i de skandinaviske lande – trods Norden er fjerdestørste leverandør af europæiske turister. Kun Storbritannien, Tyskland og Frankrig er større, og de har alle mange flere indbyggere end der er i Norden.

Også bestyrelsesformanden røg ud
Travel Weekly skriver, at de fem fyrede fra den 11 mand store bestyrelse blandt andet er Brand USA’s bestyrelsesformand, Elliott Ferguson, der til daglig er direktør for Washington DC’s turistråd, Destination DC.

De fire andre fyrede bestyrelsesmedlemmer er Tim Mapes, marketing- og kommunikationsdirektør hos SAS-partneren Delta Air Lines, advokaten Allen Orr, grundlægger af Orr Immigration, et advokatfirma i Washington, D.C.; ud er også røget Lauren Bailey, direktør for Upward Projects, et restaurant- og hospitality-udviklingsselskab, samt Kristen Esposito, der via sit firma, Esposito Global Partners, arbejder som konsulent for turismemarketing.

I en kommentar til fyringerne, siger talsperson for handelsministeriet til Travel Weekly: ”I henhold til Brand USA’s paragraffer (hvor USA’s handelsminister bestemmer der sidder i bestyrelsen, red.), er bestyrelsesarbejdet ophørt for fem personer. Handelsministeriet ser frem til at udpege de bedste og skarpeste til Brand USA’s bestyrelse for at styrke rejser og turisme over hele USA.”

Færre udenlandske turister koster kassen i USA
Alle amerikanske destinationer vil naturligvis gerne have udenlandske turister, de opholder sig i snit længere i USA og bruger flere penge end den gennemsnitlige amerikanske indenrigsturist.

Den nu fyrede bestyrelsesformand for Brand USA, Elliott Ferguson, sagde i 2022 til Standby.dk under et Brand USA-event i Tyskland, hvor han deltog som Washington DC’s turistdirektør: ”Vores tal viser, at én udenlandsk turist i snit bruger tre gange så mange penge som en indenrigsturist.”

Og hans kollega fra New York, Fred Dixon, sagde til Standby.dk: ”Udenlandske turister udgør 20 procent af turisterne i New York, men står for halvdelen af turisternes forbrug. Og det tal passer fint med mange af USA’s andre storbyer.”

U.S. Travel Association: Vi graver hullet dybere
USA’s turisme har også sin primære brancheorganisation U.S. Travel Association, der blandt andet arrangerer den store årlige internationale fagmesse for rejsebranchen, International Pow Wow, i år i Chicago mellem 14.-18. juni.

Geoff Freeman, direktør for U.S. Travel Association, sagde i går til TV-stationen CNBC, at amerikansk turisme naturligvis er påvirket af nedgangen af internationale turister (som følge af reaktioner på præsident Trumps ageren, red.)

”Spørgsmålet er, hvad skal USA gøre for at sende et budskab til udenlandske turister om, at de fortsat er velkomne i USA,” sagde Geoff Freeman.

Der var i marts i år 14 procent færre ankomster af udenlandske turister end samme måned sidste år. Hver gang tallet af udenlandske turister falder én procent, betyder det 1,8 milliarder dollars, cirka 12 milliarder kroner, mindre i forbrug i USA, sagde han.

”Og lige nu graver vi hullet endnu dybere,” sagde Geoff Freeman uden at nævne præsident Trump.

Canada er USA’s største leverandør af udenlandske turister. Men sidste måned var ankomster fra Canada til USA i snit nede med 20 procent, mens nedgangen fra Vesteuropa var nede med 17 procent i forhold til marts sidste år, alene Storbritannien faldt med seks procent.

Sidste år havde USA 72 millioner udenlandske turister, mens det i 2019, året før pandemien, var 79 millioner, oplyste direktøren for U.S. Travel Association.

 

Relaterede artikler:

Air Canada vinterlukker Toronto-København

Albatros Travel-ejer: Det betyder vores USA-boykot

U.S. Travel Association: USA risikerer modreaktion fra udenlandske turister