- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Gardinet blafrer ikke mere

WEEKENDKLUMME: Midt i en opgangstid for SAS, kunne det have været et lille problem, som havde væltet læsset. Nu er uenigheden om et gardin eller en spinkel væg på langdistancefly overladt til intern personalefight.

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Midt i en opgangstid for SAS, kunne det have været et lille problem, som havde væltet læsset. Nu er uenigheden om et gardin eller en spinkel væg på langdistancefly overladt til intern personalefight.

Af Ejvind Olesen     

Det var en god dag for SAS i går. Dem har der været nogle stykker af i den senere tid. Meget kan aflæses i aktiemarkedet, fordi det følger flyselskabet tæt. Kursen har været stærkt opadgående på det sidste, og bortset fra en enkelt dag, steg den igen i går. Det tyder på tillid. Meget relateret til oliepriserne, som vi reelt ikke ved, hvor lidt eller hvor meget, de påvirker SAS` driftsresultat netop nu.

Men alvorlige problemer har luret i baggrunden i spørgsmålet om, hvor det flyvende personale egentlig står. Først i et mindre problem, som kunne have tændt en gardin-lunte, og dernæst i spørgsmålet om overgangen til et nyt selskab – Cimber A/S.

Med det resultat der kom i går, tyder det på, at SAS har en hidtil ukendt opbakning til overlevelse fra vigtige personalegrupper. Piloter har efter, hvad man forstår, allerede accepteret vilkårene i det ny selskab i Cimber-skallen, og nu tyder det på at det danske kabinepersonale også har forstået alvoren. I første omgang ved at forstå, at de må acceptere et gardin i stedet for en fast væg på de renoverede – og senere nye – Airbus A330. Derefter skal de diskutere lavprisselskab i Cimber.

Til gengæld er solidariteten mellem personalegrupper i de tre skandinaviske lande til at overse. Nordmændene kører deres eget løb og deres egne kontrakter og har ikke noget forbehold for væg eller gardin. Danskerne har nu accepteret. Men det vil det svenske kabinepersonale ikke.

Og nu er der kontant afregning. Når de pågældende langdistancefly flyver ud af Stockholm, bliver det med norsk og dansk kabinepersonale, mens svenskerne oven i købet må imødese afskedigelser. Det er vejen til overlevelse i flyselskabet i stedet for som tidligere, når ledelsen bare har bøjet af.

Danske piloter, især den nu afgående formand, lagde ikke fingre imellem, når han skulle beskrive, hvor uproduktivt det er, at for eksempel en norsk pilot skal ned til København for at flyve til New York, når en dansk kunne gøre det billigere.

Det er en gammel fordelingsnøgle, som er på vej til at blive historie. Treenigheden vakler i personalegrupperne, men er stærkere i ledelsen end længe.

God weekend