- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Gerne besøg, men ikke overnatning

Hotelbranchen opfordrer regeringen til at fjerne hotelmoms i stedet for at bruge penge på at markedsføre Danmark i udlandet.

Baggrunden er, at der i forvejen er betydelig interesse for at besøge Danmark, men at turisterne forsvinder meget hurtigt igen – ofte helt uden at overnatte, skriver business.dk.

 

Dokumentationen finder man i en ny undersøgelse fra European Travel Commission, som viser, at antallet af turister i Danmark er steget med 6,1% i første halvår 2010, mens antallet af overnatninger er faldet med én procent.

 

Faldet i hotelovernatninger gælder specifikt for Danmark, mens vore nabolande har oplevet betydelig vækst i antallet af overnatninger.

 

I Tyskland, hvor hotelmomsen er nedsat fra 19 til syv procent har der været 10% flere overnattende turister, mens der har været 8,7% flere overnatninger i Norge og 1,2% flere i Sverige.

 

Hotelkæden Scandics adm. direktør, Jens Mathiesen, giver hotelmomsen hovedansvaret for, at Danmark går glip af den vækst, som nabolandene oplever. Ud over den højere moms, som forvrider konkurrencen i forhold til udlandet, lider danske hoteller også under, at kun en del af momsen kan trækkes fra, når virksomheder arrangerer konferencer, hvilket har medført at planlagte konferencer er flyttet til for eksempel Sverige eller Tyskland. I de seneste finanslovsforhandlinger er dette forhold blevet forbedret, men ikke fjernet.

Tivolis adm. direktør Lars Liebst afviser politikernes argument for, at der ikke er råd til at give adgang til fuld momsafløftning, så længe der er penge til yderligere markedsføring af Danmark i udlandet. Han ønsker en debat om en bedre anvendelse af de 610 millioner kroner, der er øremærket til branding af Danmark. Han mener ikke man kan måle effekten af en sådan branding, men at man med sikkerhed kan vide, at adgang til fuldt ud at fratrække momsen vil styrke turisterhvervene.

Skrevet af Flemming Juul