- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Goodwill-ambassadører skal skaffe Københavns Lufthavn flere flyruter

LUFTHAVNE: Erhvervsledere, entreprenører og kulturpersonligheder fra 30 lande samles i dag for at drøfte, hvordan Danmark fastholder flyruter og arbejdspladser samt videreudvikler Københavns Lufthavn som internationalt knudepunkt.

LUFTHAVNE: Erhvervsledere, entreprenører og kulturpersonligheder fra 30 lande samles i dag for at drøfte, hvordan Danmark fastholder flyruter og arbejdspladser samt videreudvikler Københavns Lufthavn som internationalt knudepunkt.

Hver eneste flyrute skaber vækst og arbejdspladser – den viden er Københavns Lufthavn ikke alene om. Alle europæiske regioner og lufthavne kæmper indædt for at tiltrække flyruter og vækst.

Derfor fik Københavns Lufthavn for et halvt år siden en vækstkomite med indflydelsesrige erhvervsledere, organisationer og politikere fra begge sider af Øresund. Målet er at styrke knudepunktet i København og koordinere indsatsen for tilgængelighed og rutevækst til Danmark.

I forlængelse af det arbejde er Københavns Lufthavn i dag, mandag, vært for et seminar om ”Danmarks Luftvej til Vækst” for Københavns korps af 80 Goodwill-ambassadører. Københavns tidligere overborgmester, Jens Kramer Mikkelsen, er formand for både lufthavnens Vækstkomité og Goodwill Ambassadørerne, der blev stiftet af Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity i 1996.

”Med 23.000 arbejdspladser i Københavns Lufthavn og et net af flyruter, der er langt større end Danmarks størrelse berettiger til, kunne man sige, at det går da ganske godt i Københavns Lufthavn. Men den succes er ikke kommet af sig selv, og der skal kæmpes for at fastholde den,” siger Jens Kramer Mikkelsen om Goodwill Ambassadørernes møde.

Flyruterne lander ikke af sig selv. Så når kinesere har opdaget, at de kan flyve med SAS fra Shanghai til København eller andre rejsende i Asien finder ud af, at de kan flyve til København via Dubai med Emirates, skyldes det bl.a. Global Connected – et privat/offentligt konsortium, der støtter markedsføring af Danmark som destination.

En gang om året samles Ambassadørerne i København, hvor de mødes med ministre, dansk erhvervs- og kulturliv, brancheorganisationer og førende uddannelsesinstitutioner for at drøfte København og Danmarks internationale konkurrenceevne.