- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Grønne EU-kvoter kan sætte ?ere SAS-?y på jorden

SAS står til at betale en årlig grøn afgift på 7 mia. kr.

Den skrappe CO2-lovgivning, som er på vej fra EU, kan tvinge SAS til at sætte endnu ?ere ?y på jorden, skriver Børsen i dag. Det sker, hvis de europæiske parlamentarikere 8. juli vedtager en lov, der skal stramme op på ?yselskabernes udledning af CO2. Hvis forslaget gennemføres i den hårde form, er det endnu et spark til industrien, der i forvejen lider.

Aktieanalytiker Erik Gustafsson fra Carnegie Bank forudser konsekvenserne, som bevirker, at SAS med stor sandsynlighed vil blive tvunget til at trække sine gamle fly ud af ?åden langt tidligere end planlagt. Og ikke nødvendigvis erstatte dem med nye ?y.

Ifølge Erik Gustafsson og ?ere andre aktieanalytikere vil den høje oliepris og de kommende afgifter på CO2-udledning betyde, at SAS kommer til at revidere sin plan om at holde størstedelen af MD-80-?åden på vingerne indtil 2015-2018.

»Jeg frygter, at vi vil komme i en situation, hvor udgifterne til at købe CO2-kvoter bliver så store, at vi ganske enkelt får svært ved at udskifte vores gamle mellemdistance?åde med mere brændstofeffektiv teknologi,« siger miljøchef i SAS Gruppen, Martin Porsgaard.

Ifølge den europæiske luftfartsorganisation, AEA, vil luftfartsindustrien i Europa, i værste fald, komme til at bløde med 112 mia. kr. årligt for al sin CO2-udledning. SAS ?yver omkring 6,4 pct. af kapaciteten blandt europæiske ?yselskaber. Dermed står luftfartselskabet til at betale en årlig grøn afgift på 7 mia. kr.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen