- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Grækenland får et stort flyselskab

Star Alliance-medlemmet Aegean Airlines køber – med konkurrencemyndigheders velsignelse – konkurrenten Olympic Air. Den handel har EU ellers før sagt nej til.

Star Alliance-medlemmet Aegean Airlines køber – med konkurrencemyndigheders velsignelse – konkurrenten Olympic Air. Den handel har EU ellers før sagt nej til.

”En fusion mellem Aegean Airlines og Olympic Air vil betyde monopol og højere priser for flyvninger, bl.a. fra Athen til de græske øer. Der er ingen konkurrence, hvis de to bliver til et selskab. De kontrollerer 90 procent af den interne græske flytrafik.”

Sådan hed da, da EU’s konkurrencemyndigheder senest afviste at Aegean kunne overtage Olympic Air – der først hed Olympic Airways, så Olympic Airlines.

Aegean Airlines blev i 2010 medlem af Star Alliance sammen med bl.a. SAS og Lufthansa og har et udbredt samarbejde med SAS, bl.a. bonusordning på de mange ruter i Grækenland. Den græske regering afviste i 2009, at Aegean kunne købe Olympic Air.

Men nu meddeler Aegean at det er kommet til enighed med Olympic Airs ejer, MIG, Marfin Investment Group, om at købe 100 pct. af Olympic Air. Ifølge aftalen bliver Olympic Air et datterselskab under Aegean. De to græske flyselskabers varemærker og logoer forbliver uændrede, ligesom de skal have fly i egne bemalinger med egne flybesætninger.

Men en Aegean-overtagelse af Olympic Air vil give mange væsentlige synergieffekter, hvis den godkendes af konkurrencemyndighederne. Prisen for Aegeans overtagelse af Olympic Air er sat til 540 mio. kr.

Theodoros Vassilakis, bestyrelsesformand for Aegean Airlines, siger om overtagelsen af Olympic Air:

“Aegean Airlines og Olympic Air har de seneste år investeret to milliarder dollars i nye fly. De to selskaber bidrager årligt med ca. 1,5 milliarder kr. til den græske økonomi med bl.a. start- og landingsafgifter. Men vores flyselskaber er samlet for små; den økonomiske krise i Grækenland reducerer vores mulighed for at kunne konkurrere indenfor Europa og verdensomspændende. Derfor risikerer vi, at den græske turistindustri, der er vigtig for Grækenlands økonomiske genrejsning, bliver helt afhængig af udenlandske flyselskaber.”

Aegean og Olympic havde i oktober hhv. 29 og 21 fly – de største var fly af Airbus A320-familien. Aegean havde 19 indenrigsruter i Grækenland – Olympic 38. Uden for Grækenland havde selskaberne hhv. 51 og 7 europæiske destinationer – ingen til Skandinavien.

Sidste år havde Aegean seks mio. passagerer, Olympic havde 2,9 mio. Aegeans passagerer var 2,6 mio. på indenrigs og 3,4 på udenrigs – Olympic havde 2,3 mio. indenrigspassagerer og 0,6 mio. på sine få oversøiske ruter.