Grønlands internationale brand som en anerkendt og efterspurgt adventure-destination skal styrkes via Towards Better Tourism-konferencen. PR-foto: Visit Greenland.

Grønland øger fokus på bæredygtig turismeudvikling

Under overskriften ”Towards Better Tourism” holder Visit Greenland i denne uge tredages-konference med over 100 deltagere til at drøfte bæredygtig turismeudvikling i Grønland.

Towards Better Tourism, der afvikles tirsdag til torsdag i denne uge på Hotel Hans Egede i Nuuk, skal samle den grønlandske turismebranche og skabe rammerne for en ”udviklende dialog, videndeling, inspiration og tværgående samarbejde,” skriver Visit Greenland i en pressemeddelelse.

Målet med konferencen er at skabe et tydeligt billede af den fælles retning som erhvervet, beslutningstagere og relevante stakeholders ønsker at trække i, tilføjes det.

Indlæggene kommer primært fra grønlandske turismeaktører – blandt undtagelserne er Gudrid Højgaard, direktør for Færøernes Turistråd, Visit Faroe Islands, samt Phedra Maren Thompson, salgschef i Danmark for Icelandair.

Towards Better Tourism er en videreførelse af konferencen Towards More Tourism i 2018. Dengang blev der udarbejdet 11 anbefalinger til turismeudviklingen i Grønland, og disse anbefalinger har siden dannet grundlag for Visit Greenlands nuværende 2021-2024 strategi.

Coronaen ændrede det nationale og internationale turismelandskab
I pressemeddelelsen siger Visit Greenlands direktør, Anne Nivíka Grødem, blandt andet: ”Meget er sket siden 2018, og særligt pandemien ændrede det nationale og internationale turismelandskab betragteligt. Formålet er ikke at starte forfra, men i stedet bygge på vores erfaringer og føre anbefalingerne up to date.

Der er sket et enormt værdiskifte de seneste år. Hvor vi før i tiden tænkte, hvordan vi kunne få og gøre mere, er der i dag et større fokus på, hvordan vi kan gøre det bedre,” siger Anne Nivíka Grødem.

Towards Better Tourism-konferencen henvender sig primært til Grønlands turistaktører. Programmet skal skabe en inkluderende og konstruktiv proces for de over 100 deltagere, oplyses det.

Visit Greenlands bestyrelsesformand, Anette Lings, siger i pressemeddelelsen: ”En koordineret indsats for vækst og samarbejde kan føre til udviklingsprojekter til gavn for hele Grønland. Samtidig ønsker vi at udvikle og styrke Grønlands internationale brand som en anerkendt og efterspurgt adventure-destination med fokus på kvalitet, sikkerhed og bæredygtighed.”

Visit Greenland, der er 100 procent ejet af Grønlands Selvstyre, er ansvarlig for at markedsføre landets muligheder og oplevelser til turister.

 

Relaterede artikler:

De fleste i Grønland hilser turismen velkommen

Grønland i overhalingsbanen hos stort rejsebureau

Visit Greenland klar med afløser for fyret direktør