- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Grønt lys til stor dansk busfusion

Konkurrencerådet har godkendt fusionen af de danske busselskaber Egon’s, Larsenbus, Papuga og Papuga Bus under navnet Vikingbus. Kapitalfond ejer 60 procent af nyskabelsen, der har 450 busser.

Tilbage i 2019, året før coronakrisen, omsatte de fire busselskaber, der nu samles under paraplyen Vikingbus, for cirka 800 millioner kroner.

Den kommende fusion blev bebudet i juli sidste år og har nu fået grønt lys fra Konkurrencerådet, oplyser firkløveret i en pressemeddelelse. Selve navnet Vikingbus opstod efter en fusion mellem daværende Paaske Bus og Copenhagen Excursions.

Samlet har Vikingbus cirka 450 busser og 775 medarbejdere, hvilket gør Vikingbus til ”en af Danmarks største operatører af alle former for bustransport i Danmark og i udlandet,” hedder det i pressemeddelelsen. Vikingbus bliver første danske landsdækkende busselskab, men eftersom der er omkring 13.000 busser i Danmark vil det nye selskab kun have små fire procent af markedet.

Vikingbus er leverandør af mini-, rute og turistbuskørsel til kunder i Danmark og Europa inklusive rejsebureauer, private virksomheder, foreninger samt offentlige kunder, der serviceres inden for skolekørsel, handicap- og sygetransport samt rute- og bybuskørsel, oplyses det.

Stordrift med lokal forankring
De fire oprindelige ejerledere af selskaberne bag nyetablerede Vikingbus vil udgøre er busselskabets daglige ledelse:

Mogens Pedersen, tidligere direktør for Egon’s, bliver administrerende direktør for Vikingbus. Lars Larsen, tidligere direktør for Larsenbus, får ansvaret for busaktiviteter i Østdanmark. Peter Papuga, tidligere direktør for Papuga Bus, skal stå for busaktiviteter i Vestdanmark, mens Carsten Papuga, tidligere direktør for Papuga, bliver ansvarlig for indkøb og udbud samt ISO-certificering.

Den nordiske kapitalfond Polaris ejer 60 procent af Viking, resten af de fire stiftere af busselskabet. Polaris var indtil marts i år ejer af Molslinjen, som man solgte til den svenske investeringsfond EQT. Polaris beholdt ejerskabet af Vikingbus.

Det nye Vikingbus har kontorer i, nævnt alfabetisk, Brørup, Esbjerg, Fredericia, Kalundborg, København, Kolding, Køge, Lynge, Skjern, Slagelse, Vejle, Vordingborg og Aarhus. Den lokale tilstedeværelse, og mulighederne for at tilbyde kunderne en endnu mere varieret busflåde, giver med andre synergier Vikingbus stordriftsfordele til gavn for miljø, klima og medarbejdere, oplyses det.

Den brede geografiske dækning og en fleksibel busflåde gør det for eksempel muligt at optimere ruteplanlægning og begrænse kørsel med tomme busser. Ligeledes ventes Vikingbus at opnå stordriftsfordele ved indkøb af busser, brændstof og reservedele samt fælles IT- og økonomi-systemer, markedsføring, administration og forretningsudvikling, hedder det.

Ny bestyrelse med erfaring fra Molslinjen og DFDS
Vikingbus får denne bestyrelse: Formand er Søren Jespersen, tidligere blandt andet administrerende direktør for Molslinjen og koncerndirektør i DFDS. Han er i dag bestyrelsesformand for DanPilot – Lodseriet Danmark, bestyrelsesformand for Cruise Copenhagen samt bestyrelsesmedlem i Copenhagen Malmø Port.

De øvrige bestyrelsesmedlemmer i Vikingbus er Kurt Larsen. Han var frem til 2019 formand for DSV og en af hovedkræfterne i transport-gigantens opbygning, hvor han blandt andet var koncernchef. Han er i dag formand for Polaris III Invest Fonden; Polaris er hovedaktionær i Vikingbus.

Med i bestyrelsen er også Jan Johan Kühl, managing partner i ejeren Polaris, der ejer 16 virksomheder med en samlet omsætning på godt seks milliarder kroner; Johan Pernvi, også partner i Polaris, samt Lars Larsen, der indtil fusionen og etableringen af Vikingbus var stifter af og administrerende direktør for Larsenbus, der drev busselskaber under 11 varemærker.

Relaterede artikler:

Norwegian-formand i spidsen for Molslinjen

”Først skal vi af med forsamlingsforbuddet”

Kapitalfond overtager fire danske turistbusselskaber