- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Guide til forbrugerrettigheder ved pakkerejser

Både forbrugerne og rejsearrangørerne har rettigheder ved genåbningen for danske turister til de europæiske lande. Konkurrencestyrelsen har information om, hvad de nye rejsevejledninger betyder ved pakkerejser.

Statens Seruminstitut har offentliggjort en liste over, hvilke lande der på nuværende tidspunkt overholder Udenrigsministeriets rejsekriterier, og derfor kan kategoriseres som ”åbne”, når den nye model for rejsevejledninger træder i kraft i dag, den 27. juni.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, informationer om regler og rettigheder på forbrugerområdet til de, der køber pakkerejser til sommer.

Udenrigsministeriet har med virkning fra i dag, 27. juni, indført en ny model for åbning af grænserne og lempelse af rejsevejledninger for lande i EU- og Schengenområdet samt Storbritannien.

Modellen bygger ikke mere på statsministeren mavefornemmelser, men fastsætter kriterier om blandt andet et lavt antal smittede.

Forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, siger i en pressemeddelelse:

”Hvis rejsen eller dele af rejsen går til de områder, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til, kan man få rejsens pris tilbagebetalt. Det gælder også, selvom det pågældende land selv har åbnet sine grænser for danske turister.”

”Hvis man tidligere har bestilt en rejse til et af de lande, Udenrigsministeriet nu åbner for rejser til, vil muligheden for at få rejsens fulde pris tilbagebetalt afhænge af, hvornår man har afbestilt rejsen,” siger Susanne Aamann.

Rejsebureauet kan også annullere rejsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skriver i pressemeddelelsen, at ”Rejsebureauet kan også annullere rejsen, hvis det ikke er muligt at gennemføre den, for eksempel fordi de ikke kan nå at få aftaler på plads med underleverandører, eller der ikke er fly, der kan fragte passagerer afsted.”

Videre hedder det: ”Der kan være andre situationer, hvor rejsebureauet kan aflyse. For eksempel hvis antallet af personer, der har tilmeldt sig rejsen, er lavere end det minimum, der står i aftalen, vil rejsebureauet kunne opsige aftalen. Rejsebureauet skal underrette kunder om opsigelsen inden den frist, der står i aftalen, dog ikke senere end de frister, som er nærmere angivet i pakkerejselovens § 20.”

Mange flere informationer
Der er mange flere informationer om dette emne på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, klik her.

Relaterede artikler:

Danmark åbner for Europa – minus seks lande

Charterbureauer klar med mange sydeuropæiske rejsemål

”Rejseforsikringskunderne er forvirrede”