- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Guider har altid fået returkommission

KOMMENTAR: Ingen grund til sarte følelser over for kinesiske guider i København. Historien har altid budt på returkommission, mere eller mindre legalt, helt tilbage fra charterturismens barndom. Lad blot være med at betale, og kunderne udebliver.

Ejvind Olesen

KOMMENTAR: Ingen grund til sarte følelser over for kinesiske guider i København. Historien har altid budt på returkommission, mere eller mindre legalt, helt tilbage fra charterturismens barndom. Lad blot være med at betale, og kunderne udebliver.

Af Ejvind Olesen

Der er altså ingen grund til at falde i svime over, at kinesiske guider får procenter af handlen i strøgbutikker i København, som var en af dagens historier i gårsdagens Berlingske Business. Sådan sker det overalt i verden – også for danske guider i udlandet. For nogle helt legalt – for andre i det skjulte.

Hos visse turoperatører er det afskedigelsesgrund. Hos andre en del af lønnen. I mange tilfælde går beløbet nu til rejsearrangøren eller krydstogtselskabet. Vil forretningen ikke være med, føres kunderne blot til andre steder.

Jeg husker helt tilbage i slutningen af halvtredserne og begyndelsen af tresserne. Da jeg var i en lederrolle for rejseledere i DSB. Vi vidste da godt, at rejselederen fra skituren i Østrig ned til Vipitino på indkøbstur i Italien afsluttede med sin egen lille rundtur og fik nogle lire udbetalt, alt efter hvor meget gæsterne havde købt. Præcis det samme skete for de øvrige rejsearrangører.

Jeg spurgte engang en forretning i Bolzano om, hvorfor de accepterede det system, og svaret kom prompte. ”Vi har ingen annonceudgifter. Vi betaler ca. 10 procent til guiderne. Ellers ser vi ikke deres gæster. Fint for os, det er markedsføring.”

Senere opstod der en overgang debat i danske aviser, og bl. a. pastor Krogager forbød sine guider fra Tjæreborg at modtage returkommission. Jeg påstår ikke at de gjorde det alligevel, men jeg tror det.

Hvorfor mon bussen lige skal hen til et rom-destilleri på en caribisk ø eller til en stor en gros guldsmed i Bangkok på vej hjem til hotellet? Eller hvorfor anbefaler et krydstogtskib i lange baner bestemte forretninger før næste anløb? Nogle gange er der personlig vinding i det, de fleste gange skyder krydstogtselskaber beløbet. Men bussens svinkeærinder undervejs kan godt kaste lidt ekstra af både til chaufføren og guiden.

”Hvis det sker bag turisterne ryg, risikerer vi, at de føler sig bondefanget, og at de får en dårlig oplevelse med hjem,” sagde Peter Rømer Hansen fra Wonderful Copenhagen i går til avisen.

Helt uenig. Det gør de bestemt ikke. De er helt klar over, hvad der foregår. De bliver først sure, hvis de opdager, at forretningen har sat prisen op – i forhold til konkurrenterne – for at kunne betale provision.

Men der sker vel ærligt talt ikke noget ved, at også forretninger på Strøget i København begynder at betale noget til markedsføringen af byen København som turistby. Det er vi faktisk ikke vant til.

God weekend