- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Han savner kontakt med passagererne

VOR EGEN VERDEN: Peter Chr. Jensen er dobbeltjobber af de sjældne. Han er både adm. direktør på Ruths Hotel i Skagen og pilot hos JetTime. Til daglig har han god kontakt med hotellets gæster, men på flyet er han lukket inde i cockpittet af sikkerhedshensyn, som han ikke mener er nødvendige.

Peter Chr. Jensen.

VOR EGEN VERDEN: Peter Chr. Jensen er dobbeltjobber af de sjældne. Han er både adm. direktør på Ruths Hotel i Skagen og pilot hos JetTime. Til daglig har han god kontakt med hotellets gæster, men på flyet er han lukket inde i cockpittet af sikkerhedshensyn, som han ikke mener er nødvendige.

En sørgelig udvikling med katastrofale flykatastrofer har betydet, at myndighederne i mange lande har set sig nødsaget til at beordre cockpitdørene lukket og aflåst og altid med mindst to personer indenfor.

Det har bevirket, at den direkte kontakt mellem piloterne og deres passagerer er skubbet til side. Blandt dem, der er kede af den udvikling, er hoteldirektør og pilot Peter Chr. Jensen, som har den utraditionelle dobbeltbeskæftigelse, at han er både pilot og topchef for et af Danmarks få luksushoteller.

Han er månedens interview i den ny udgave af Standby/TTG. Til spørgsmålet om der er forskel på passagererne i charterflyet og på luksushotellet, siger han: ”Ja, det er der vel nok. Og dog. Hvis man skuffer forventningerne gælder det begge grupper, at de bliver utilfredse og vanskelige.

Jeg kommer tættere på gæsterne på hotellet end på flyet, især efter at døren til cockpittet skal være aflåst. Jeg nød meget, da vi havde passagererne på besøg hos os ude i cockpittet og søger fortsat kontakt. Jeg står altid ved udgangen og ønsker dem en god ferie.

Jeg mener det er unødvendigt, at der skal være en låst dør af hensyn til sikkerheden. Nu om dage sidder vi to piloter og taler sammen, for eksempel fem-ti timer frem og tilbage til Gran Canaria, mens computeren klarer det hele.

Så lærer man altså hinanden at kende rigtig godt og mærker og fornemmer, hvis kollegaen har problemer. Der er også langt mere lighed end tidligere. I dag betyder styrmandens mening også noget. Det er ikke mere kaptajnens del og hersk. Det har øget sikkerheden og gjort psykiske test af piloter mindre nødvendige.

Læs hele interviewet om spændende dobbeltfunktioner i artiklen. ”Hoteldirektør og pilot med Solen i ryggen.”