- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Restriktioner uden langsigtet plan

AKTUEL KOMMENTAR: ”Vi er i vores anden coronavinter, og skal bruge erfaringer til at håndtere corona med både øget omtanke og større effektivitet,” skriver HORESTA’s formand, Jan V. Laursen.

Af Jan Vinther Laursen, bestyrelsesformand, HORESTA

Det skete i de dage i november engang, at myndighederne igen satte restriktionerne i gang.

Det startede med et krav om at tjekke coronapas, som, var mange i vores erhverv enige om, var en overskuelig pille at sluge.

Men med den seneste uges “forsinkelsespakke” fra myndighederne er panderynkerne i oplevelseserhvervet igen blevet dybe, og nervøsiteten for den kommende tid er katapulteret til niveauet fra både første og anden bølge.

Smitten skal holdes nede, og vi skal for alt i verden undgå den fulde nedlukning, som vi tidligere har set. Det er vigtigt at understrege, at der ikke er en modsætning mellem erhvervslivets interesser og sundhedsmyndighedernes, for virksomhederne ved om nogen, hvad det koster, når restriktioner og nedlukninger bliver til virkelighed, og vores erhverv påtager sig gerne et samfundsansvar.

Men vi er i vores anden vinter med corona i samfundet, og vi skal bruge vores erfaringer til at håndtere corona med både øget omtanke og større effektivitet.

Krisen rammer skævt
Desværre er dette svært at få øje på i den seneste ombæring af initiativer, der igen er trukket ned over hovedet på de samme få udvalgte, som blandt andre tæller landets serveringssteder og nattelivsvirksomheder.

Vel af mærke kompenseret med stort set de samme værktøjer, der var i brug under den første og anden coronabølge og efterlod branchen med røde bundlinjer, presset likviditet og en milliardstor gæld til det offentlige.

Så mens samfundsøkonomien stortrives, bliver oplevelsesvirksomhederne det bedste eksempel på, hvor skævt denne krise rammer.

Og for at gøre ondt værre, rammer restriktionerne denne gang på det værst tænkelige tidspunkt for mange. December er en måned, der er vokset i betydning for restauranterhvervet.

Det er her, at mange virksomheder henter en omsætning, der normalt bruges til at betale regningerne i de stille måneder, januar og februar.

Sidste år ventede vi alle på vaccinerne og deres effekt. Supervåbnet var på vej, og der var lys for enden af tunnelen. Nu får vi gang på gang at vide, at vi er et bedre sted, men det kan være svært at se for virksomhederne i vores erhverv.

Frygten vokser for, at restriktionerne vil vende tilbage – igen og igen.

Flere spørgsmål end svar
Skaber årets smittehåndtering præcedens for, hvordan vi her i landet vil håndtere sygdomssmitte i vintermånederne, så må vi også have en større diskussion af, hvordan vi skaber et andet fundament under turisme- og oplevelseserhvervet.

For årlige nedlukninger, hvor nøglerne til døren fravristes de forretningsdrivendes hænder, er bestemt ikke, hvad indehaverne har købt ind på.

Og det sætter naturligvis en dæmper på potentialet i det pulserende væksterhverv, som vi har bevist, at vi er.

Vi er igen havnet i en situation, hvor vi lægger skinnerne, mens toget forlader perronen. Pressemøderne er for erhvervslivet forbundet med flere spørgsmål end svar – og det eneste, vi med sikkerhed ved, er, at bekymringer fra pressemøderne flytter mange procentpoint på den kommende periodes gæstetal.

Virksomhederne ville have enorm gavn af en vished om, hvilken kompensation restriktionerne automatisk udløser, og hvad de kan sige til de fortvivlede gæster, som får fejringen af deres mærkedag forhindret.

Giv os en langsigtet plan
Det er ikke en holdbar strategi at parere de problemer, som pludselig opstår på ens vej. Strategi handler om at finde en løsning på udfordringerne, før deres negative konsekvenser bliver til virkelighed.

Der er brug for en langsigtet plan, så vores erhverv i langt højere grad har sikkerhed for, hvad en nedlukning, eller – som i dette tilfælde – en” forsinkelsesplan” har af konsekvenser.

Men endnu vigtigere, at planen indeholder klare signaler fra politisk hold om, at samfundet med den største selvfølgelighed har erhvervets ryg, i situationer hvor man beder vores tusindvis af virksomheder og deres medarbejdere om endnu engang at tage en for holdet.

(Dette indlæg blev mandag bragt som kronik i Dagbladet Børsen, og bringes her med tilladelse fra HORESTA)