Scandic styrkede sidste sin markedsposition og fortsætter sin vækst i Norden
Trods hårde tider i 2009 fik hotelkæden Scandic lønsomhed, siger dets danske koncernchef, Frank Fiskers.
Resultat for sidste år viste at kædens indtægter steg til 661 mio. euro. For sammenlignelige hoteller samt uforandrede valutakurser faldt indtægterne 10 %.
Indtægten pr. tilgængeligt værelse (RevPar) faldt 10,4 % for sammenlignelige hoteller, mens driftsresultatet (EBITDA) steg til 61,6 (111,1) mio. euro.
I løbet af 2009 åbnede Scandic fire nye hoteller med 518 værelser, og indgik aftale om tre nye hotelprojekter med sammenlagt 887 værelser.
Frank Fiskers, Scandics koncernchef: ”Den globale krise har haft dramatisk effekt på forretningsrejser i Norden. Det har været et af de hårdeste år, men vi reagerede tidligt og har klaret os bedre end konkurrenterne. I et år, hvor mange måtte kæmpe hårdt, styrkede Scandic sin position med øgede markedsandele. I sidste kvartal af 2009 har hotelmarkedet vist tegn på, at nedgangen i belægning begynder at stabilisere sig, mens presset på værelsespriserne fortsætter. Scandics forretningsmodel, geografiske spredning og kundemix har bidraget til, at vi har klaret konjunkturnedgangen bedre end markedet som helhed.”
Et spareprogram gav en effekt på 32 mio. euro. Dermed kunne Scandic kompensere for en del af de mistede indtægter, ligesom man fik en mere fleksibel omkostningsstruktur.
I løbet af 2009 overtog Scandic to hoteller i det centrale København, Palace og Front. Tre nye hotelprojekter blev sat i gang; et sportshotel i Finland; et nyt hotel i Fornebu ved Oslo samt et stort nyt hotel i Stockholm. Lige nu venter 12 nye hoteller, med i alt 3.270 værelser, på at åbne som Scandic.