- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hoteller og restauranter skal have afbestillingsgebyr

Juraen er klar. Man kan ikke med henvisning til stigende coronasmitte afbestille julefrokoster, uden at betale afbestillingsgebyr. Det siger HORESTA, der har mange henvendelser om dette.

Mange medlemmer kontakter i denne tid HORESTA, fordi de oplever, at kunder aflyser julefrokoster og andre arrangementer på grund af den stigende Covid 19-smitte. De er i tvivl om, hvordan de skal tackle disse afbestillinger, skriver HORESTA’s nyhedsbrev.

Selv om sundhedsmyndighederne ikke fraråder julefrokoster, blot man husker gode sundhedsmanerer, aflyser stadig flere virksomheder deres julefrokost. I en ny Megafon-måling for TV 2 og Politiken svarer 19 procent, at deres firmajulefrokost er aflyst på grund af epidemien.

En undersøgelse fra HORESTA viser, at over 60 procent af foreningens cirka 2.000 medlemmer har oplevet en form for konsekvenser ved de stigende smittetal.

Den stigende smitte statuerer ikke, som nogle tror, en “force majeure”-situation, som medfører vederlagsfri afbestilling. Force majeure forudsætter, at der er fastsat restriktioner, som muliggør (ulovliggør) leveringen af ydelsen, og det er ikke tilfældet lige nu, lyder det fra HORESTA.

Kundens bekymring for corona er kundens risiko
Sundhedsministeren har tilkendegivet, at for eksempel julefrokoster kan gennemføres med de fornødne forholdsregler. Det er altså almindelige afbestillingsregler, som finder anvendelse. Kundens bekymring for corona er således kundens risiko, understreger HORESTA.

Selvom man som restauratør har “retten” på sin side, så kan der være gode grunde til, at man forsøger at finde en fælles løsning – for eksempel om udskydelse af arrangementet – som begge parter kan være tilfredse med.

”Det er selvfølgelig en god idé, at man altid, i forbindelse med bestillingen, orienterer kunden om, hvad afbestillingsreglerne er, således at man efterfølgende undgår diskussioner med kunden,” lyder meldingen fra HORESTA.

Frygter ny nedlukning
I en pressemeddelelse i weekenden skrev HORESTA blandt andet: ”Hotel-, restaurant- og turisterhvervet frygter, at virksomheder risikerer at måtte lukke helt ned for en periode som følge af nye retningslinjer.”

Derfor opfordrer HORESTA nu til, at staten forstærker det økonomiske sikkerhedsnet under erhvervet. Dels for at afbøde konsekvenserne af aflyste julearrangementer, dels for at kompensere virksomheder, der kan blive hårdt ramt af de nye retningslinjer i forbindelse med omikron-varianten. Her skal ikke kun nære kontakter til smittede sendes hjem, men også nære kontakters nære kontakter.

Frem til nytår gælder det, at virksomheder med omsætningstab på over 45 procent kan få kompensation for omkostninger. Denne ordning ønsker HORESTA forlænget og grænsen for omsætningstab sænket til 30 procent.

Relaterede artikler:

Forskel på virksomhedskrav om coronapas

HORESTA kæmper for årets julefrokoster

Stor nordisk hotelkæde hårdt ramt af hackerangreb