- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hvad er en turistmagnet?

Hvis en dansk by vil have et internationalt brand, hvad skal den så satse på? Europas 7. højeste tårn i Brande; tidligere præsident Obamas besøg i Kolding; VM i ishockey - eller bare Den lille Havfrue?

”En oplagt chance for at brande Danmark som Europas bedste turistland.” Sådan skrev Horesta-direktør, Katia Østergaard, i denne uge, da hun havde deltaget i møde hos DBU om værtskabet for nogle få kampe til det kommende fodbold EM i 2020.

Næsten den samme formulering fik planen om i Brande at bygge det syvende højeste tårn på 320 meter i Europa. Sponseret af Bestsellers milliardindehaver, Anders Holch Povlsen.

Det fik følgende kommentar med i Ritzaus version: ”Det er super stærk og god branding. Især for en kommune (Ikast-Brande, red), der ellers ikke har så voldsomt meget at bryste sig af,” siger Nikolaj Stagis, direktør i Stagis A/S.

Præsidentbesøg i Jylland
Nu er der kun et par uger til, at Kolding får besøg af forhenværende præsident Barack Obama, som holder foredrag i et omfattende program, inden han drager videre til Amsterdam.

Hvor meget det endelig beløb bliver for en så kendt og populær gæst i byen ved de færreste. Men officielt er det, at Kolding Kommune betaler 700.000 kroner.

”Det er et rimeligt beløb for at få Amerikas tidligere præsident til Kolding og med til at gøre os internationalt kendt, ” har borgmesteren udtalt, og byrådet er enig.

Nu mangler vi så bare, at USA’s præsident Donald Trump kommer et smut til Aarhus. Så kan det ikke blive meget større. Hverken for præsidenten, eller for Aarhus.

Ishockey VM til 160 landes TV
Hvordan går det så med internationale sportsarrangementer? Det mest dugfriske resultat kom fra dansk ishockey sidst i august. VM i Herning og København samlede 550.000 tilskuere og blev sendt til TV-stationer i 160 lande med 1,3 milliarder seere.

Det er et af de mest sete ishockey VM i TV-historien og sjette største VM nogensinde. Inklusive Canada og Sverige.

25 millioner kroner til Tour de France
Københavns Kommune vil også gerne bidrage til en start af Tour de France i 2021 eller senere. Det fremgår af udvalgsrapporten i denne uge, hvor kommunen indtræder i et interessentskab, der skal forestå planlægningen til starten om tre år. København indskyder 25 millioner kroner. I selskabet.

Det gør man naturligvis ikke, hvis man ikke anser det for en god reklame for byen – og for cykellivet for aktiv turisme.

Den lille Havfrue
Men tæller det alt sammen mod det image som Danmark har med Den lille Havfrue? Det er næsten umuligt at sammenligne.

Jeg har gang på gang undret mig over, hvad det er, der driver og fænger ved den undseelige lille figur i vandkanten. Skabt af billedhugger Edvard Eriksen allerede i 1913. Jeg ved jo godt, det er selve eventyret bag H. C. Andersens historie, som bare er solgt så godt i udlandet. Skulpturen er således blevet en formidabel reklame for Danmark.

Nu venter måske også Formel 1 i Københavns gader, og i hvert fald kampe fra VM i fodbold i 2020. Både kendskabet til byen og besøgstallet vil vokse.

Melodi Grand Prix flop
Var der noget, der floppede, som ikke blev et brand for dansk turisme? Ja i allerhøjeste grad, Melodi Grand Prix i København i 2014. Vi fik næppe megen goodwill ud af det arrangement. Penge ud ad vinduet, men man kan jo ikke vinde hver gang.

Det skal heller ikke gå for godt med for mange turistmagneter. Vi kunne jo let komme til at ligne Barcelona og Venedig. Så hellere undvære et tårn i Brande.