- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hvem ved, hvad du hedder?

Hvis en kunde ikke selv gør opmærksom på navnefejl i rejsedokumenter, må han selv bære ansvaret.

DR TVs forbrugerudsendelse ’Kontant’ bragte i går en historie om en familiefar, som måtte ændre navn for at komme på en rejse Jorden Rundt med sin familie.

 

Årsagen til den drastiske aktion var, at navnet i flybilletten ikke stemte overens med navnet i passet. Ifølge familiefaderen, der ved billetbestillingen hed Bo Thers Pedersen, var det rejsebureauet Nyhavn Rejsers skyld, at Pedersen ikke var taget med på billetterne.

 

Han prøvede at få billetterne lavet om, så navnet stemte overens med navnet i passet, men det viste sig at medføre flytning til business class på flere strækninger og dermed en kraftigt forhøjet pris. Derfor valgte han at gennemføre et navneskifte fra Bo Thers Pedersen til Bo Thers og få udstedt et pas i det navn, som så svarede til billetterne.

 

De 14 flyrejser Jorden Rundt med kone og datter er gennemført uden større problemer.

 

Alligevel klager nuværende Bo Thers over Nyhavn Rejser til TV-programmet Kontant, som i udsendelsen ikke lader den forudgående korrespondance mellem kunden og bureauet spille nogen betydende rolle. Det finder Nyhavn Rejser er forkert, fordi der allerede i bureauets tilbud til familien godt en måned inden afrejse og siden i forbindelse med fremsendelse af fakturaen på brevets første side står som kundens pligt:

 

”NB Det er kundens ansvar at navn på rejsedeltagere er i overensstemmelse med de i passene angivne navne. Ændring af navne efter tilmelding er ofte ikke muligt eller kan kun foretages mod gebyr. Se vore generelle rejsebetingelser.”

 

Og i de generelle rejsebetingelser gentages det, at det er kundens ansvar, at navnene stemmer overens med navnene, som de er opført i passene.

 

Desuden står der klart anført i kundebekræftelsen, som sendes sammen med fakturaen:

 

”Ved f.eks. check-in i lufthavnen er det vigtigt, at der ikke er forskel på navnet i rejsedokumenterne og i passet. Tjek derfor, om alle navne er stavet korrekt – og om eventuelle mellemnavne i passet også er med i rejsedokumenterne”

 

Denne dokumentation blev sendt til programmet Kontant, men blev i udsendelsen ikke tillagt nogen vægt.

 

På grund af bureauets klokkeklare opfattelse af, at det entydigt er kundens ansvar, at navnene er skrevet korrekt, ønskede Nyhavn Rejser ikke at deltage i programmet.

 

Læs mere og se programmet: Kontant her: http://www.dr.dk/DR1/kontant/2008/08/26105818.htm

 

  

Skrevet af Flemming Juul