MANDAGSKLUMME: Så dejlige er vi altså heller ikke, og så dejlig med kun 40 procent sommer er vi slet ikke. Men, lad os da bare tage det med, når ordet nu er optaget i litterære udgivelser i såvel Storbritannien som i USA. Men her er et forslag:
MANDAGSKLUMME: Så dejlige er vi altså heller ikke, og så dejlig med kun 40 procent sommer er vi slet ikke. Men, lad os da bare tage det med, når ordet nu er optaget i litterære udgivelser i såvel Storbritannien som USA.
Af Ejvind Olesen
Her er et forslag: ”Nu skal vi rigtig hygge. Det regner, og der står en strid storm ind fra øst. Vi har lejet et flot sommerhus ved den danske vestkyst til 8.000 – 10.000 kr. for en uge. Vi har flere spil ludo og enkelt spil Matador med. Vi er vel i Lise Nørgaards og Den lille Havfrues land. Og var der ikke også noget med, at danskerne er verdens lykkeligste folk?”
Man hører den ene udenlandske turist sige det til den anden. Bøger om begrebet hygge topper salgslisterne i Københavns Lufthavn. Henvender de sig måske ikke mest til britiske og amerikanske turister, som på trods af, at ordet nu bliver oversat og reelt bare står for begrebet livsstil. Som det i øvrigt har gjort lige siden der kom gang i turismen for alvor efter Anden Verdenskrig.
Hygge kan man nemlig ikke bestille på forhånd. Det er noget med, at når de rigtige mennesker mødes, kan der opstå en hyggelig stemning. Når der er tændt op i pejsen og serveres en cognac, mens stormen piber om hjørnerne af træhuset i sommerlandet. Også selv om grillen gik ud, inden man gik inden døre
Er det hyggeligt at alting koster betydeligt mere end derhjemme? Er det hyggeligt, at Danmark ifølge eksperter fik 40 procent sommer i år? Resten druknede i storm og styrtregn. Ikke så slemt som i Caribien og Florida netop nu, men slemt nok.
Derfor er det umuligt på forhånd at love hygge. I marketing og direkte salg, hvor man naturligt forsøger at skjule, det ofte er et møgvejr, og at Danmark er totalt uegnet til events i det fri. Spørg bare om Det Kgl. Teater i forsommeren på Moesgaard Museum ved Aarhus. Eller den store familie sommerkoncert på Ledreborg, som i år blev vædet i regn. Eller de mange sommerteatre i det fri. Eller hvad med de regnfyldte koncerter i Marihaven i Vestjylland. Eller Sankthans med kulde og regn. Selv om det er midsommer, går bålet alligevel ud.
Jeg har en halv snes gange været nord for polarcirklen i Sverige og et par gange i Finland samt en enkelt i Norge Sankthansaften. Kan vore nabolande, da markedsføre det som Midnatssolens land, hvilket er oplagt og meget bedre end hygge? Nej, det kan de ikke. Kun to gange ud af mine samlede sommerbesøg, har jeg set Midnatssolen. Resten af tiden var det overskyet, hvis det da ikke regnede..
Svenskerne tabte en erstatningssag til tyske turister, fordi man reklamerede med en sol, som ikke var der. Det endte med at blive et andet slogan. ‘Landet hvor også natten holder ferie’ – og det er jo i hvert fald rigtigt på de kanter.
Vi skulle måske hellere markedsføre Thøger Larsens smukke sang:” Danmark nu blunder den lyse nat.”
”Danmark nu blunder den lyse nat
bagved din seng når du sover
gøgen kukker i skov og krat
Vesterhavet og Kattegat
synger imens det dugger
sagte som sang ved vugger.”
Og i næstsidste vers:
”Byger der går og kommer
det er den danske sommer.”
Og som afslutning:
”Pigernes latter og lyse hår
leg som aldrig får ende.”
Oversæt den (fra 1914), brug den, udgiv den.
Det er i sandhed dansk hygge.