FLYSIKKERHED: FN’s organisation for flysikkerhed, International Civil Aviation Organisation, anbefaler begrænsninger for, hvor mange af de relativt brandfarlige litium-batterier, flyene har med i f.eks. lastrummet.
FLYSIKKERHED: FN’s organisation for flysikkerhed, International Civil Aviation Organisation, anbefaler begrænsninger for, hvor mange af de relativt brandfarlige litium-batterier, flyene har med i f.eks. lastrummet.
ICAO anbefaler bl.a. at flyselskaber gennemgår brandalarmerne i flyenes lastrum for at se, hvor hurtigt de advarer ved brand. Ligeledes anbefales, at der sættes begrænsninger for, hvor mange litium-batterier fly transporterer i lastrummet – og at batterierne udelukkede placeres i de lastrum, som har den bedste brandsikring, skriver Reuters.
Litium-batterier bruges bl.a. i en lang række batteridrevne elektroniske anordninger. ICAO anbefaler endvidere nyt og mere sikkert design af flyenes lastrum.
I juli 2010 havarerede et Boeing 747 cargofly fra UPS i Dubai efter der udbrød brand i et parti litium-batterier ombord på fragtflyet. To omkom ved ulykken.
ICAO understreger, at de ændrede rekommandationer mod at transportere litium-batterier i lasten, ikke er sammenfaldende med, at Boeing bruger litium-batterier som en energikilde på Boeing B787 Dreamliners. Tidligere på året fik verdens B787-fly tre måneders flyveforbud efter to litium-batterier ved to tilfælde gik i brand, det ene i lufthavnen i Boston, det andet i London Heathrow.
Boeing omdesignede batterier på B787, herunder hvordan de opbevares ombord, hvorefter flytypen atter fik flyvetilladelse.