- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Icelandair til kamp mod AI-fupfotos fra Island

Ifølge hver anden dansker gør AI-generede fotos det sværere at stole på rejseinformation, siger Icelandair, der nu beder teknologivirksomheder stoppe med at skabe vildledende billeder af Island

Island er smukkere i virkeligheden – end på AI-genererede billeder. Derfor vil Icelandair slå slag for ægte og autentisk rejseindhold. AI er den engelske forkortelse for Artificial Intelligence (kunstig intelligens)

Flyselskabet skriver i en pressemeddelelse, at tiltaget skal ske via et åbent brev til teknologivirksomheder med opfordring til, at de stopper med at generere AI-billeder af Island, ”fordi de ikke formår at indfange vulkanøens betagende skønhed,” hedder det.

Icelandair har nu søsat en kampagne på sin hjemmeside om emnet: ”This is not AI”

I pressemeddelelsen skriver Icelandair, der sidste år fløj over 4,7 millioner passagerer til mere end 50 destinationer i Europa og Nordamerika, at rejsen ofte starter hjemme foran skærmen med rejsedrømme og planlægning.

Men, hedder det, med stigende brug af AI-genereret indhold i rejsebeskrivelser, anmeldelser og opslag på sociale medier, følger nye bekymringer hos de rejselystne.

Det viser en ny undersøgelse foretaget for Icelandair blandt omkring 1.000 danskere. Undersøgelsen er foretaget af Vitreous World for Icelandair. Formålet er at undersøge, hvordan AI-genererede og manipulerede billeder samt vildledende rejseannoncer og indhold påvirker rejsende.

Klik for større format. ”Åbent brev fra Icelandair” til Chat GPT i kampagnen mod AI-fotos fra Island. PR-foto.

AI gør det svære at stole på informationer
Ifølge undersøgelsen er tre ud af fire danskere ofte (28 procent) eller indimellem (50 procent) bekymrede for AI-genererede billeder eller falske anmeldelser, når de søger efter nye rejseoplevelser.

Samtidig svarer næsten to ud af tre danskerne (62 procent), at AI-genererede billeder gør det sværere for dem at stole på online rejseindhold.

Men, skriver Icelandair: ikke i alle tilfælde er AI-genererede billeder med til at forvrænge billeder af destinationer til det positive.

”For hos Icelandair oplever vi, at AI-generede billeder af Island ikke lever op til virkeligheden og ikke formår at indfange den ægte storslåede natur.”

Men Icelandair opfordrer nu teknologivirksomheder til at stoppe med at skabe vildledende billeder af Island og i stedet fremvise landets skønhed gennem ægte billeder og virkelige oplevelser. Selvom teknologien har gjort store fremskridt, kan AI stadig ikke fuldt ud indfange den betagende skønhed og uovervindelige ånd i Island. For virkeligheden er endnu smukkere og mere inspirerende end noget, AI kan fremstille, oplyser Icelandair.

Vigtigt at fastholde det ægte og menneskelige
Bogi Nils Bogason, Icelandairs koncernchef, siger, at det er vigtigt at holde fast i det ægte og menneskelige i en tid, hvor teknologien fylder mere og mere i rejsebranchen.

Koncernchefen siger i pressemeddelelsen: ”Virkelige oplevelser, fanget af fotografer og lokale, appellerer bedre til rejsende og skaber mere realistiske forventninger end noget skabt af kunstig intelligens,” siger han og fortsætter:

”Selvom AI-teknologi bestemt har en plads i rejsebranchen, er det afgørende at bevare det menneskelige element ved rejser, da intet kan slå den ægte vare.”

 

 

Relaterede artikler:

Nu tager Momondo også kunstig intelligens i brug

2024: Ny Icelandair-passagerrekord: 45 procent er transferpassagerer

Fejl i 90 procent af ChatGPT-rejseplaner