- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Ikke en sommer uden en snak om vinterturisme på Bornholm

SOMMERKLUMME: Det er lige så sikkert som søslangen i Loch Ness, og i år er Molslinjens ruter fra Sassnitz til Rønne den aktuelle anledning. Trafikminister Arne Mechior havde en spændende plan om et minikrydstogt, som aldrig blev til noget. Det gør vinterturisme nok heller ikke - Men giv nu DAT og Molslinjen en chance med den rigtige pris.

Et italiensk krydstogtskib i weekenden ud for Gudhjem. Foto Preben Pathuel.

SOMMERKLUMME: Det er lige så sikkert som søslangen i Loch Ness, og i år er Molslinjens ruter fra Sassnitz til Rønne den aktuelle anledning. Trafikminister Arne Mechior havde en spændende plan om et minikrydstogt, som aldrig blev til noget. Det gør vinterturisme nok heller ikke – Men giv nu DAT og Molslinjen en chance med den rigtige pris.

Af Ejvind Olesen

Uendelig mange gange har jeg hørt om, og skrevet om, muligheden af vinterturisme på Danmarks smukkeste ferieø, Bornholm. Det vildeste vi er nået frem til er, at formændene for Horesta og Destination Bornholm vil have fjernet skiltene ’lukket for sæsonen’, som alt for mange steder dukker op, så snart skoleferien er slut midt i august.

Nu kører debatten igen med udgangspunkt i, at Molslinjen tager over på ruten fra Rønne til Sassnitz næste år med en fordoblet kapacitet og langt flere afgange på ruten fra Tyskland i selve højsæsonen. Og måske også en vinterrute.

Allerede i januar i år var der 12 procent flere passagerer mellem Ystad og Rønne end året før, og der er begrundet håb om en besøgsrekord til vinter, eller i hvert fald en sæson længere end til september.

”Der er imidlertid alt for mange attraktioner, restauranter, hoteller og caféer som holder vinterlukket alt for tidligt”, mener Horestas formand på Bornholm, Troels Madsen, som ejer Molen i Nexø og Balka Strand Hotel.

Troels Madsen sagde tidligere i år til standby.dk, at ’museerne skal være åbne. Det er nyt med lavere færgepriser, men hele Bornholm skal være med for at øge efterspørgslen om vinteren, ikke bare hoteller og restauranter’.

Jeg husker et par eksempler. Vi var til bryllup og boede i et sommerhus mellem Nexø og Svaneke. Søndag morgen midt i august kørte jeg til bageren. ”Skal du have mere, skal du købe det nu. Vi lukker kl. 12, hele familien skal på ferie på Mallorca, og vi har lukket i to uger. Turisterne er alligevel taget hjem”, sagde bagerekspeditricen.

Ved en anden lejlighed gjaldt det en rundtur på øen. Midt i september besøgte vi Høst Museet mellem Gudhjem og Tejn. ”Det er en af de sidste dage vi har åbnet i sæsonen. I fjor prøvede vi også at holde åbent op til jul. Det gik ikke.”

På bryllupsturen i august måtte vi forsøge tre-fire steder, før vi fandt et sted, der var åbent til en familiefrokost. Apropos vejret var det skønt 25 grader.

Da jeg i 1991 en dag spiste frokost med daværende trafikminister Arne Melchior, og han havde sit hyr med DSBs såkaldte moderne færger, Ask og Urd, på ruten mellem Kalundborg og Aarhus: ”Vi kunne jo sætte dem ind på København – Rønne som en slags krydstogtskibe,” sagde han. Halvt i spøg, halvt i alvor.

Det var også ham, der gik meget ind for kasinoer og fik gennemført tilladelse til seks stk. og gerne ville have haft det ene placeret på Bornholm, åben hele året. Igen et koncept han havde set i udlandet på en afsidesliggende ø.

Nu endte det med, at DSB måtte skippe færgerne som ubrugelige til opgaverne. Men idéen kunne måske igen blive aktuel med det rigtige skib.

Et krydstogtskib, som med DFDS mellem Københavns og Oslo. Hvad har Oslo som Bornholm ikke har? Bortset fra Holmenkollen, men den kan man også blive træt af. Vel, nordmændene har vel lidt mere sne, men ikke hvert år.

Mest realisme ville der være i et samarbejde mellem DAT, flyselskabet som ikke er bange for at gå i spidsen med gode forslag. Horesta med tre-fire udvalgte hoteller og gode restauranter og Molslinjen. Reklameslogan ’vinterturisme Bornholm’, en populær pakkepris med en effektiv markedsføring.

Start med ’Vinterweekend på Bornholm’. Det øvrige Danmark arbejder faktisk hele året.