"Det er klart, at den danske kabineforening ikke kunne holde fast i et krav om danske arbejdspladser. I en yderst vanskelig position for SAS går en sådan indstilling ikke, siger den svenske pilotformand.
"Det her har ikke været nogen let opgave. Vi har haft en opslidende vej frem mod et resultat, der giver lavere løn og pensioner. Det har bare været nødvendigt for at sikre, at virksomheden har muligheder for at blive stabilt og lønsomt, " siger den svenske pilotformand Søren Skog til Dagens Industri i Sverige.
Pilotformanden kommenterer også de slæbende forhandlinger med det danske kabinepersonale i CAU.
"Det holder ikke med landskamp i en sådan situation for SAS. Men først da vi syv fagforeninger kom med en samlet protest mod kabinepersonalets indstilling gav det et gennembrud.
SAS er nødt til at kunne optimere resurserne, og så går det ikke at skabe løsninger, hvor visse grupper skal have særregler," fastslår pilotformanden.
Han henviser i den forbindelse til det danske krav om danske arbejdspladser, der blev til arbejdspladser til danske lønninger. Underforstået skandinaviske.
Pilotformanden oplyste i øvrigt til avisen, at SAS i løbet af to år har sagt farvel til 450 piloter, inklusive naturlig afgang. Der er nu 1.600 tilbage.