- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Incoming ud af DRF

De 15 incomingbureauer i Danmarks Rejsebureau Forening giver DRF større omkostninger end indtægter - derfor forlader incomingbranchen nu DRF – men er klar med nyt hjemsted.

De 15 incomingbureauer i Danmarks Rejsebureau Forening giver DRF større omkostninger end indtægter – derfor forlader incomingbranchen nu DRF – men er klar med nyt hjemsted.

Fra årsskiftet er incomingbureauerne ikke mere medlem i Danmarks Rejsebureau Forening – i stedet bliver Dansk Erhverv nyt sekretariat for dette område af den danske rejsebranche. Incomingbureauerne i Danmark omsætter for over en milliard kr. om året.

”Sekretariatet i DRF bruger omkring 20 pct. af sine ressourcer på at servicere vores incoming-medlemmer, der kun står for 7-8% af vores kontingent-indtægter. DRFs bestyrelse har i årevis talt om denne problematik, og da incoming-fraktionen ikke ønsker at betale, hvad deres udgifter giver DRF, er løsningen blevet, at incoming fra årsskiftet ikke mere er med i DRF.”

Det siger adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, til takeoff.dk – incoming-området dækker bredt, fra at arrangere kongresser, ekspedere ankommende og afrejsende krydstogtpassagerer, individuelt-rejsende turister i Danmark, grupper osv.

”DRF er selvfølgelig ked af at miste incoming-området, men vi kan ikke finansiere, at denne gruppe bruger klart mere af vores ressourcer end de betaler i kontingent,” siger Lars Thykier og tilføjer, at fremover vil DRF udelukkende repræsentere de såkaldte out-going medlemmer, altså rejsebureauer, der sender ferie- eller forretningsrejsende ud af Danmark. Tidligere havde DRF bl.a. også medlemsfraktioner som IATA-bureauer, ikke-IATA rejsebureauer, busrejsebureauer osv.

Adm. direktør Lene Veino fra incomingbureauet Scandinavian Solutions er i dag medlem af bestyrelsen for DRF som repræsentant for incoming-fraktionen. Hun siger i dag til takeoff.dk, at hun bliver i bestyrelsen til DRFs generalforsamling i midten af april, herefter trækker hun sig. ”Incomingbranchen har været meget glade for samarbejdet med DRF,” siger Lene Veino.

Ny frontfigur for den danske incomingbranche kan blive ejer af og adm. direktør for incoming- og kongresbureauet Hadler DMC, Bent Hadler. Han siger til takeoff.dk: ”Incoming-branchen er selvfølgelig kede af at skulle forlade DRF, men vi har fået en god aftale med Dansk Erhverv, hvor vi kan få etableret vores netværk og på den måde få et talerør for vores del af rejsebranchen. Incoming går i al fredsommelighed fra DRF – og jeg håber at vi fremover får en endnu stærkere forening, som kan sætte sit klare fodaftryk.”

Hvem der bliver formand for incomingbranchen, efter den er flyttet ind hos Dansk Erhverv, afgøres på medlemsmøde i midten af januar.

I en pressemeddelelse fra Danmarks Rejsebureau Forening, siger foreningens bestyrelsesformand, Asger Domino: ”Beslutningen om ikke længere at have incoming indenfor DRF er et resultat af længere tids undersøgelser og dialog i bestyrelsen om aktiviteter og ressourceanvendelse og ligeledes en tæt dialog med incomingbureauerne, som organiserer udenlandske turisters rejser til Danmark.”

Asger Domino fortsætter: ”incoming har trukket en væsentlig større andel af DRFs sekretariats arbejde end de 8-10 pct., som incomings andel har udgjort af det samlede kontingent. Det var ikke holdbart på sigt, så der skulle findes en løsning. Den er nu fundet, og det betyder, at de 15 incoming-bureauer kan fortsætte som samlet gruppe i andet regi, samt at DRF bliver styrket ved at kunne målrette sine ressourcer 100 pct. på de 102 outgoingbureauer, der er medlem af foreningen.”

Rent praktisk indebærer ændringen, at DRFs sekretariat reduceres fra seks til fem medarbejdere.

Sekretariatet i DRF arbejder bl.a. med deltagelse i relevant lovgivningsarbejde som udfærdigelsen af den nye Pakkerejselov, Rejsegarantifonds-diskussioner, forhandlinger med interesseorganisationer som IATA og politiske forhandlinger med såvel danske politikere som EU-kommissionen.

DRF gennemfører også undervisning af medlemmer i juridiske spørgsmål og relevante forretningsrelaterede emner, ligesom der gøres indsats for at opnå større synlighed i medierne.