- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Indenrigsflyvning ikke så ringe endda

Energistyrelsen har netop offentliggjort nye tal for CO2-udledning fra fly, som gør op med, at indenrigsflyvning er mere forurenende end anden transport.

”Endelig er diskussionen om CO2-udledning fra fly blevet faktabaseret”, siger Jørgen Nielsen, adm. direktør i Cimber Sterling.

 

Af Energistyrelsens hjemmeside fremgår det,  at CO2-udledningen fra propelfly er under halvdelen af, hvad et jetfly udleder:

 

Co2-udledning på ruten København – Aalborg for fly og bil

 

Propelfly 31 kg CO2 /person, Jetfly 66 kg CO2 /person, Lille bil 74 kg CO2 /person (1 person i bilen) og Mellemklassebil 88 kg CO2 /person (1 person i bilen). (Kilde: Energistyrelsen)

 

Sidste år tegnede Cimber Sterlings propelfly sig for over 50% af alle afgange i Danmark. Cimber Sterling har syv propelfly af typen ATR, som dagligt flyver i Danmark.

 

Alt efter hvor rejsen går til og fra, kan det være en CO2-mæssig fordel at tage toget, men nu har Energistyrelsen fjernet deres anbefaling om at tage toget frem for flyet. Inddrager man rejsetiden som parameter, kan toget ikke konkurrere med indenrigsflyvingen. Det tager toget 4½ time at komme frem til Aalborg fra København, mens det kun tager flyet 45 minutter.

 

”Det er glædeligt og klædeligt, at debatten om CO2-udledning fra fly endelig er blevet faktabaseret. I mange år har det været politisk korrekt at sige, at fly sviner mere end andre transportformer, men heldigvis har videnskaben vist det modsatte. ATR-flyet er ikke kun fuldt ud konkurrencedygtigt, når det gælder CO2 – man kommer også meget hurtigere frem og oftest også meget billigere,” siger Jørgen Nielsen.

Skrevet af Flemming Juul