- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Ingen bejlere til SAS

Fritz Schur.

TIRSDAGSKLUMME: ”For at man skal indgå ægteskab, skal man gerne være attraktiv for en partner. Og det er SAS ikke endnu”. Sådan sagde bestyrelsesformand Fritz Schur i forrige måned. Det er formentlig fortsat situationen foran regnskabsafslutning på 2. kvartal i morgen.

Af Ejvind Olesen  

Om der skulle være tale om en forelskelse, som endnu ikke har fået bejleren til at anmode om den udkårnes hånd, nævnte formanden ikke noget om foran en lille gruppe aktionærer forsamlet i april for at høre nærmere om fremtiden for det skandinaviske flyselskab.

Der er næppe heller dukket nogen op før regnskabsresultatet for 2. kvartal i morgen offentligøres med en vis ængstelse. Selv om trafiktallene for maj var gode, og belægningen steg. Til gengæld faldt gennemsnitsindtægten, men blot man sælger nok af de billige billetter ved at udnytte pladsen bedre, kan det jo godt virke positivt på regnskabet.

Hvordan kan det forresten gå til, at en ellers smuk, lyshåret skandinavisk pige med blå øjne er ladt alene tilbage, mens de andre på ballet forelsker og gifter sig på kryds og tværs i international luftfart på tærsklen til sommer 2014?

Det kan der være mange grunde til, eller også er kemien gået i stykker i og med, at SAS har skiftet ledelse på de fleste centrale poster. Svigerfar Schur er dog fortsat den samme, og nu vil ingen åbenbart have datteren!

En kendsgerning er det i hvert fald, at Lufthansa ophævede forlovelsen med SAS efter 18 år, som de fleste havde regnet med ville ende med ægteskab. Nu har Lufthansa til gengæld kastet sin kærlighed på rigtigt mange andre. Senest med forslag om en joint venture med Air China.

I forvejen har det store tyske selskab en lignende med ANA fra Japan og den meget stærke joint venture over Nordatlanten med United og Air Canada.

Men naboens søn da! Finnair. Her ser det ud til, at svigerfar Schur har sat hælene i. I hvert fald sagde han på samme aktionærmøde til et spørgsmål, om ikke Finnair og SAS kunne komme i familie, ”at det havde lange udsigter, måske de tre til fem år, som Finnair er bagud for SAS med rationalisering og personaletilpasning”.

Nu er det jo heller ikke sikkert, at Finnair er interesseret på trods af en anstrengt økonomi. Det lader til, at selskabet er ved at komme i sikker havn hos British Airways-familien. Også her indgås joint venture kontrakter. For nylig om en rute fra Helsingfors til Toronto i Atlantic Joint Business med British Airways og American Airlines. Og her i juni genoptages samarbejdet med American Airlines om ruten fra Helsingfors til Chicago.

Hvad sker der så med SAS, mens man selvstændigt knokler på ”med at blive en værdig partner”?

I og for sig sker der meget. Således 54 nye ruter her i 2014 med pæn vækst i trafikken, men indtjeningen halter. Det var noget af en flovmand at melde ud, at det i april blev nødvendigt at nedgradere forventningerne til årets resultat med ca. én mia. SEK. Fortsat med plus, men nu skal gevinsten ved pensionsomlægning på omtalte milliard også regnes med. Det skulle den ikke måneden forinden.

Ny besparelsesrunde kan blive nødvendig, selv om SAS næsten ikke kan tåle mere. I givet fald skal det være med udlicitering, som man allerede er godt i gang med for eksempel til JetTime og PrivatAir (Stavanger-Houston).

Det er fortsat lidt af en gåde, hvad SAS egentlig vil med sin eneste joint venture med Singapore Airlines. Der var hos mange ventet en helt anderledes aggressiv indstilling. Fra starten talte man bag kulisserne om at gå i åben konkurrence med Finnair til Fjerne Østen og ligefrem placere en ny rute i Helsingfors. Foreløbig er projektet ikke engang nået til Stockholm.

Et fornuftsægteskab kan blive nødvendigt mellem SAS og en stærk udenlandsk partner.

Sådan noget planlægges i familien hen over hovedet på datteren. Skal vi forberede os på et bryllup inden årets udgang?