- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Ingen USA-planer for Skandinavien

TURISME: USA’s officielle organisation for markedsføring af landet som rejsemål har ingen planer om at åbne kontor i Skandinavien, siger Brand USA’s direktør. ”Vi repræsenteres godt af de skandinaviske landes Discover America-komiteer,” er meldingen.

Christopher L. Thompson, direktør for Brand USA, der markedsfører USA som rejseland i udlandet.

TURISME: USA’s officielle organisation for markedsføring af landet som rejsemål har ingen planer om at åbne kontor i Skandinavien, siger Brand USA’s direktør. ”Vi repræsenteres godt af de skandinaviske landes Discover America-komiteer,” er meldingen.

(Washington D.C., standby.dk) ”Vi har foreløbig ingen planer om at åbne et Brand USA-kontor i Skandinavien, her er vi godt repræsenteret af vores stærke Discover America-komiteer i Danmark, Norge og Sverige.”

Det sagde direktøren for organisationen Brand USA, Christopher L. Thompson, i et lukket interview med bl.a. standby.dk; på sidstedagen af USA’s store, lukkede fagmesse for rejsebranchen, International Pow Wow, der i år blev holdt i Washington D.C. Pow Wow havde i år over 6.300 deltagere fra amerikanske leverandører til turismebranchen samt rejsebureauagenter fra 70 lande, alene fra Danmark var der 26 rejsebureauansatte.

Brand USA bruger årligt ca. en milliard kr. på at markedsføre USA som rejseland ikke mindst på de 14 største rejsemarkeder. De omfatter ingen af de skandinaviske – eller Skandinavien som et samlet marked.

Hertil kommer øvrige 40 mindre markeder, hvor Sverige er med.

Skandinavien 4. største

Tallene fra sidste år er endnu ikke klar, men i 2015 havde Danmark, Norge og Sverige samlet 1,2 mio. ankomster til USA – det gør Skandinavien til USA’s fjerdestørste marked fra Europa.

I interviewet med standby.dk sagde Chris Thompson til spørgsmålet, hvordan det var at have International Pow Wow, IPW, i landets hovedstad i lyset af bl.a. den megen støj om præsident Trumps ønske om indrejseforbud (travel ban) fra seks muslimske lande.

”Jeg synes timingen er perfekt. Vi har i denne uge haft mange medlemmer fra kongressen på besøg, så de kunne opleve IPW og se, hvor meget turisme betyder for USA i form af indtægter og beskæftigelse,” sagde han.

Chris Thompson påpegede, at det eneste, der reelt er ændret mht. rejser til USA siden Trump blev præsident, er forbuddet mod laptops mm. i håndbagagen på flyvninger fra en række lande i navnlig Mellemøsten og Nordafrika. Forbuddet skyldes frygt for, at der kan placeres sprængstof i større elektroniske apparater.

Direktøren for Brand USA medgav, at der har været en lille dæmper i væksten mht. bookinger af rejser til USA – men sagde, at det også kunne skyldes, at dollaren de seneste år er blevet stærkere.

I præsident Trumps nylige budgetforslag er der ikke sat penge af til Brand USA. Organisationen og dens arbejde finansieres med 10 af de 14 dollars udenlandske rejsende betaler for deres elektroniske forhåndsgodkendelse af indrejse i USA, den såkaldte ESTA (Electronic System for Travel Authorization). De øvrige fire dollars går til USA’s immigrationsmyndigheder, CBP (Customs and Border Protection).

”Jeg ville da være dum, hvis jeg sagde, at jeg ikke var bekymret over, at der ikke er sat penge af til Brand USA – men man skal huske, at dette er præsidentens budgetforslag. Pengene til f.eks. Brand USA tildeles af selve Kongressen, hvor vi har stor støtte,” sagde Chris Thompson.

100 mio. turister

Brand USA skal bl.a. være med til at opfylde USA’s mål om i år 2020 at tiltrække 100 mio. årlige udenlandske ankomster til USA. Sidste år var der 77,5 mio. ankomster fra udenlandske turister, forretningsrejsende, studerende osv.

Der er atter International Pow Wow næste år, hvor Denver i Colorado 19.-23. maj er vært for den 50. udgave af den enorme, årlige fagmesse.