- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Islandsk startup fokuserer på nicheoplevelser

TURISME: Det boomer med turister i Island. Problemet er ikke, at der er mange, men at de ofte opholder sig de samme steder. Det har en islandsk travel-tech startup fundet en løsning på.

TURISME: Det boomer med turister i Island. Problemet er ikke, at der er mange, men at de ofte opholder sig de samme steder. Det har en islandsk travel-tech startup fundet en løsning på.

Fra 2010 er Island gået fra at have 50.000 gæster om året til over 2,3 millioner. For økonomien er det rigtig godt – for oplevelsen en større udfordring, når alt for mange tager de samme steder hen.

Men det mener den islandske travel-tech startup, Travelade, at der er en god løsning på. Ambitionen er at fokusere på nicherejser, hvor turisterne kommer i kontakt med turoperatører uden for de sædvanlige attraktioner og spredes ud til mindre besøgte, men lige så fantastiske steder.

”Problemet i Island er ikke overbelægning, men mere at turisterne bliver vist de samme steder hen på det samme tidspunkt. Det skyldes hovedsageligt den businessmodel, de førende bureauer i rejsesektoren har, hvor bestsellere bliver fremhævet fremfor for andre oplevelser. Dermed bliver koncentration af turister meget stor ét sted samtidig med, at andre steder er tomme.

Island er kun starten

Travelade har en helt anden tilgang. I Island f.eks. er der et utal af steder væk fra alfarvej, der er nøjagtig lige så ekstraordinære som de mest populære turistattraktioner,” siger direktør for Travelade, Andri Kristinsson. Han er islænding og har tidligere arbejdet som product manager for LinkedIn i Silicon Valley.

Ud over at lede turisterne andre steder hen og dermed også være med til at skabe en mere balanceret udvikling for turismen, er ambitionen at skabe unikke og mere autentiske oplevelser, der er tilpasset den enkelte turist. Og Island er kun starten.

“Der er en god grund til, at vi starter med Island. Det er et hurtigt voksende marked med behov for større diversitet i udbuddet af oplevelser, og det kan vi levere. Vi starter med et par mindre lande som Island, men vi åbner snart i en af Europas bedst bevarede hemmeligheder, og før udgangen af året vil vi være til stede i fire lande, som vi tror vil være nogle af de hurtigst voksende turistmarkeder i de kommende år,” siger Andri Kristinsson.