- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Isvinter dyr for flyselskaber

Meteorologernes udsigter til vedvarende frost og sne bringer panderynker frem i flyselskaberne.

Årsagen er, at frost og sne medfører millionudgifter til afisning af flyene, og sporene fra sidste vinter virker skræmmende i en branche, som i forvejen har økonomiske problemer, skriver epn.dk.

Den nødvendige procedure med afisning af flyene er ganske kostbar, men en nødvendig forudsætning for sikkerheden. Ud over omkostningerne til afisning er der erfaring for forsinkelser og aflysninger som følge af hårdt vintervejr.

Det kan ind imellem føre til betaling af måltider til ventende passagerer og i enkelte tilfælde til overnatning, mens flyselskaberne desuden må betale for overtid til personalet.

Sidste vinter generede sne og kulde flytrafikken lige fra december til marts, hvilket for eksempel gav Cimber Sterling ekstra omkostninger på 13 millioner kroner for afisning, hvilket var det dobbelte af det budgetterede beløb. Hertil kom så ekstra udgifter på grund af forsinkelser og aflysninger.

Også SAS havde ekstra omkostninger til afisning, selv om dette arbejde er inkluderet i flyselskabets handlingaftale. Her blev rammerne sidste vinter dog overskredet, så SAS måtte af med ekstra millioner på grund af frost og sne.

En enkelt afisning løber let op i 10-15.000 kroner eller endnu mere.

For Københavns Lufthavn koster et døgn med sne et sted mellem en halv og en hel million kroner til rydning af landingsbaner, hvor der ikke må benyttes salt, som ellers kunne holde sneen borte gennem længere tid, men udgør en risiko for tæringsskader på flyene.

Lufthavnen har tre millioner kvadratmeter, der skal holdes snefrie og til det formål har lufthavnen 13 sneplove en række snekanoner og en lastbil med en overdimensioneret hårtørrer, der skal tørre asfalt og beton

De nordiske lufthavne er i stand til at opretholde driften trods store mængder sne, men i Sydeuropa ser det anderledes ud. Her måtte for eksempel Charles de Gaulle lufthavnen ved Paris lukke kortvarigt efter snefald på blot fire centimeter.

Skrevet af Flemming Juul