Det sagde IATA’s direktør på et møde Tokyo, og han beviste det med eksempler på, at det er dobbelt så dyrt at lande med et internationalt fly sammenlignet med Singapore. Og 75 procent dyrere end Seoul.
”Hvis Japan ikke snart liberaliserer og begynder at se på sit prisniveauet, vil man glide endnu mere bagud i international luftfat både for passagerer og for cargo.”
Sådan en bredside gav adm. direktør Giovanni Bisignani (foto), IATA, da han forleden holdt et indlæg om liberalisering af alverdens luftfart til pressen i Tokio.
”De japanske ansatte i lufthavnene tjener ti gange så meget, som deres kollegaer i Kina. Det koster ydermere 75 procent mere for et internationalt fly at lande i Haneda Lufthavn end for indenrigsfly. Vi og Japan er nødt til at liberalisere, hvis de vil følge med, ” lød det.
Et andet eksempel var sammenligningen med andre store lufthavne i Asien. Det er dobbelt så dyrt at trafikere til Japan med et internationalt fly end i Singapore Changi Lufthavn. Og det er 75 procent dyrere end at lande i Seoul Incheon Lufthavn.
Hvis der ikke sker noget det næste par år, vil Japan dumpe flere pladser ned ad rangstigen blandt lufthavne af betydning rundt om i verden, ” spåede Bisignani.