- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Jet Time fortsætter væksten

Det danske flyselskab forventer atter pæn vækst i netop påbegyndte regnskabsår. Sidste regnskabsår rundede omsætningen for første gang en milliard kr.

”Det har været seks år med vækst; mens vi i vores første leveår havde næsten 5.000 flyvetimer, nåede vi sidste regnskabsår, der sluttede med august, op på tæt på 30.000. For det nye regnskabsår forventer vi en pæn vækst til de 12 Boeing B737-fly, vi selv beskæftiger,” siger Jet Times adm. direktør og medgrundlægger, Klaus Ren, til takeoff.dk

 

Jet Time med hovedkvarter i Kastrup flyver primært charter for en lang række danske og skandinaviske charterrejsebureauer. Jet Time er et produktionsselskab, der udelukkende flyver for kunder, der chartrer hele flyet – uden at have egne ruter. Dermed er Jet Time en ”ufarlig” samarbejdspartner for mange flyselskaber.

 

Men selskabet har også lukrative nicher, f.eks. de såkaldte ACMI-flyvninger (Aircraft, Crew, Maintenance og Insurance, red). De betyder at Jet Time stiller med fly og besætning, står for teknisk vedligehold og har forsikring for flyene. Kunden betaler bl.a. for catering, flybrændstof, landingsafgifter i lufthavne. Op mod 30 pct. af Jet Times produktion er ACMI-flyvninger.

 

”Vi har bl.a. ACMI-flyvninger for Norwegian, SAS, SAS’ finske datterselskab, Blue 1, ligesom vi det seneste par år har haft en lang række flyvninger, navnlig gennem sommeren, for Air Greenland mellem København og Narsarsuaq,” siger Klaus Ren.

 

En anden niche for Jet Time er lejlighedsflyvninger, ad hoc, som udgør 5-6 pct. af selskabets trafik.

 

”Ad hoc-flyvninger kan være alt muligt; fra at flyve med fodboldhold, sponsorer og fans under Champions League til at flyve soldater for forsvaret i Danmark, Sverige, Norge, England osv.,” siger Klaus Ren og tilføjer:

 

”Maj og september er store måneder for ad hoc. Når jeg kigger på vores flyvninger i denne uge, har vi ad hoc-flyvninger til Athen, Bremen, Donetsk i Ukraine (hvor FC Nordsjælland onsdag spiller Champions League-kamp, red), Eindhoven, den engelske kanalø Jersey, Molde i Norge, Paris’ Charles de Gaulle-lufthavn, Tivat i Montenegro osv. Vi har i snit to-tre daglige ad hoc-flyvninger.”

 

Jet Time har i dag syv B737-300 og fem B737-700’ere – alle med 148 passagersæder. ”Men vi har ingen religion om, at vi ikke også kan flyve andre typer end B737, der er dog intet konkret om dette pt.,” siger Klaus Ren.

 

To af selskabets B737-300’ere er såkaldte QC-fly, Quick Change. Disse fly har en 3,4 meter lang og 2,1 meter høj hoveddør, som passagersæderne hurtigt kan køres ud af. Dermed får flyet i stedet plads til 16 tons fragt.

 

”Jeg har store ambitioner for vores QC-fly, at vi kan få større aktiviteter og mere beskæftigelse på markedet for flyfragt,” siger Klaus Ren.

 

Jet Time har 430 medarbejdere, de fleste er piloter og kabinepersonale, der er knap 40 på hovedkvarteret i Kastrup, mens teknisk afdeling i Københavns Lufthavn Syd beskæftiger ca. 60 ansatte, herunder flymekanikere.

 

I sidste regnskabsår havde Jet Time for første gang over en mio. passagerer og omsatte for første gang for over en milliard kr. Klaus Ren vil ikke sige noget om resultatet, før regnskabet offentliggøres i november.

 

Jet Time bliver stadig bedre til at tiltrække charterkontrakter fra de øvrige skandinaviske lande. ”Da vi startede for seks år siden var 90 pct. af vores produktion fra Danmark, nu er den ca. 70 pct., uden vi har mistet vigtige kunder,” siger Klaus Ren.

Skrevet af Henrik Baumgarten