- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Jet Time i nyt spændende samarbejde med SAS

LUFTFART: Fra efteråret begynder SAS nyt samarbejde med danske Jet Time, der skal have op mod 85 nye ansatte, når det fra København og Stockholm skal flyve foreløbig fire nye propelfly på en række af SAS’ føderuter til de to lufthavne.

LUFTFART: Fra efteråret begynder SAS nyt samarbejde med danske Jet Time, der skal have op mod 85 nye ansatte, når det fra København og Stockholm skal flyve foreløbig fire nye propelfly på en række af SAS’ føderuter til de to lufthavne.

”I første omgang gælder aftalen med Jet Time fire fabriksnye ATR72-600. Vi tror markedet vil vokse – dermed kan vi få brug for flere af disse helt nye fly. ATR’erne har høj kvalitet, er støjsvage og giver god komfort til passagererne,” siger SAS’ driftsdirektør, Flemming Jensen, til standby.dk

Den treårige aftale mellem SAS og Jet Time kom efter SAS sendte opgaven i udbud, hvor flere flyselskaber bød på den. ”Jet Time kom med den bedste løsning,” siger Flemming Jensen.

SAS har i forvejen mindre propel- og jetfly fra andre selskaber til at betjene en række føderuter, bl.a. danske Cimber A/S og SAS’ norske datterselskab, Widerøe, der er sat til salg.

Trods SAS’ aftale med Jet Time, vil SAS fortsat leje fly med besætninger hos Cimber og Braathens Regional.

”Vi har et godt og tæt samarbejde med Cimber og Braathens. Hensigtserklæringen med Jet Time får ikke umiddelbart konsekvenser for det samarbejde,” siger Flemming Jensen.

Jet Times kommende fire ATR72-600 fly, hver med plads til 72 passagerer plus en besætning på fire, kommer fra fabrikken i sydfranske Toulouse til efteråret. To stationeres i Stockholm og to i København. Herfra skal de flyve regionale ruter, herunder indenrigs.

Flyene vil være ejet af Nordic Aviation Capital med hovedkontor i Billund. Med over 200 regionale fly er NAC verdens største ejer af regionale propel- og jetfly. NAC har fly udlejet til over 150 selskaber verden over.

Det er endnu ikke afgjort, om de kommende ATR’er skal flyve i SAS’ bemaling. Til spørgsmålet, hvorfor SAS ikke selv vil operere ATR-flyene, siger SAS’ driftsdirektør:

”SAS primære fokus er større jetfly på de europæiske ruter og vores langruter – andre end os er dygtigere til at operere turboprop fly.”

Jet Times adm. direktør, Klaus Ren, siger til standby.dk:

”SAS vil udbygge sit regionale netværk af flyruter. Bliver væksten, som vi tror, kan der komme flere regionalfly hos os. Dette er første spadestik – og SAS skal have kredit for at gøre noget på dette område. At SAS vælger os til denne opgave er et kæmpe skulderklap. Vi har i mange år haft et godt og tæt samarbejde med SAS.”

Det nye arbejdsområde for Jet Time vil i første omgang betyde behov for 75-85 nye ansatte; piloter, kabinepersonale, teknisk personale og administrative medarbejdere, siger Klaus Ren. Jet Time har i forvejen over 400 medarbejdere.

Jet Time lettede første gang i 2006 – i denne uge modtager selskabet sit 13. Boeing 737.

”Vi er begunstiget af mange spændende projekter og nye kontrakter, så det ville ikke overraske mig, hvis vi snart skal til at kigge efter B737 nr. 14,” siger Klaus Ren.