- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Jorden Rundt for 23.000 kroner

Star Alliance lancerer et nyt koncept til at flyve Kloden rundt med stribevis af muligheder. Vi sætter pris på en bestemt rute fra København. Måske som inspiration for turoperatører. Det er gjort før.

De færreste benytter sig nok af muligheden for at tilrettelægge en tur med flyselskaber fra Star Alliance Jorden Rundt. Det er ligesom for stor en mundfuld for de fleste.

Da alliancen forleden meddelte, at der nu er kommet nye regler for sådanne billetter, opererer man i miles- afstande med rejseplaner fra 26.000 til 39.000 miles. Jordens omkreds, målt ved ækvator, er ca. 40.000 kilometer. Det nye i tilbuddet er blandt andet, at man kun behøver to stop undervejs. Hvis nogen skulle ønske at benytte sig af det, skal både helbred og kondi være i orden.

Der er 28 flyselskaber at vælge imellem, og det mest naturlige er at bruge SAS, Thai og Lufthansa til at strikke mønstret sammen med udgangspunkt fra København, når det gælder den korteste rute. Af gode grunde er der et hav af andre muligheder, men der skal helst være så mange direkte fly som muligt.  Samtidig skulle man jo gerne have en fornemmelse af at opleve hele Kloden, men alligevel gøre det i en begrænset periode og på en af de korteste ruter vejen rundt.

Den korteste rute
Standby.dk bad om udregninger på følgende rute: København til Los Angeles og videre fra LA over Stillehavet til Tokyo. Fra Japan til Taipei og over til Hong Kong, to gange kinesisk kultur og historie. Herfra videre ned til Bangkok og tilbage til København.

En sådan tur vil man næppe brænde af med to stop overs. Det ville være synd, hvilket heller ikke er nogen betingelse. Der må foretages op til 15 stop undervejs på de rigtigt lange ruter.

Prisen for economy class bliver ifølge direktør Markus Ruedinger, Star Alliance 22.926 kr. Vælger man at tage turen på Business Class Special, bliver prisen 50.781 kr. Til gengæld er det også luksus hele vejen rundt.

Det er faktisk en meget rimelig pris, selv om det er væsentligt dyrere, end da jeg i et samarbejde med SAS og Thai, som gerne ville slå et slag for Jorden Rundt billetter, kreerede en helt særlig tur for avisens læsere i begyndelsen af firserne.

Jeg ville gerne have, at turen skulle byde på så mange forskellige kulturer som muligt, og så skulle den lanceres på en smart måde.

Jorden Rundt på 15 dage
Det blev til ’Jorden Rundt i 15 dage for 15.000 kr.’ med venlig hilsen og tak til Jules Verne. Vi (45 deltagere) fløj med SAS til LA fra København. Derefter med Thai til Tokyo, videre til Taiwan og med Thai til Manilla. Derfra med SAS til Bangkok og hjem til København. En fantastisk oplevelse. Dengang som det ville være det i dag. Desværre tog ingen turarrangører stafetten op. Vi holdt de15 dage og den annoncerede pris.

I prisen var inkluderet hoteller af god kvalitet, skulle jeg hilse og sige. Hilton i LA og Taipei. Hotel Imperial i Tokyo. Manila Hotel i Manila og Hotel Oriental i Bangok.

Jeg ved ikke om man ville kunne klare turen for 40.000 kroner i dag, men det kunne være spændende at prøve. Alene kan en turoperatør næppe klare det. Men det er vel før set, at en turoperatør, flyselskaber og hotelkæder er gået sammen om at promote en god idé, selv om vi ikke er vant til den slags anderledes udspil i vores individuelle konkurrencetider. Når krydstogtselskaberne med fyldte skibe kan sejle Jorden Rundt, kan flyselskaberne vel flyve både kortere og billigere. Og et samarbejde med hotelkæder er da også set før.

Så markedsfør det dog
Og lad os da bare får certifikater udarbejdet som souvenir for en sådan tur. Måske er det gammeldags, men i dag hænger vores smarte grafik fra dengang på mangen opslagstavle rundt om i danske hjem.

Hvis Star Alliance mener noget med ’nyskabelsen’ så markedsfør det dog! Vi kan også blive trætte af kun at høre om teknologiske fremskridt og konstante besparelser.