- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Juleknas (3)

KOMMENTAR: Den enes død, den andens brød. Sådan er forholdene mellem flyselskaber og hoteller ved lufthavnene i denne jul i sneens tegn.

Af Ejvind Olesen

Flyselskaberne poster millioner af kroner ud til forsinkede passagerer, som mister deres forbindelser på grund af is og sne og aflyste fly i stribevis. Er rejsen først indledt, hænger flyselskaberne på den. Hvad enten de kan li’ det eller ej. Send blot en tak til EU, hvis du er passager, og en utak hvis du er flyselskab.

Drejer det sig om, at en start på en rejse bliver udsat, bliver passagererne som hovedregel sent hjem i egen seng igen til bedre tider, når flyselskabet alligevel kan se, at der vil gå rigtig mange timer før der kan komme fly ud af lufthavnen.

Når rejsen er påbegyndt. For eksempel fra Oslo eller Aalborg til en forbindelse i København, så kommer hotelregningen. Flere som takeoff. dk har talt med lægger ikke skjul på, at der i denne juleferie blot fra danske lufthavne flyder millioner over til hotellerne, som får pyntet op på et ikke alt for prangende årsregnskab.

Det er almindelig kendt, at store handlingsselskaber og/eller flyselskaber indgår årskontrakter om forsinkede passagerer frem for at blive pisket op i højeste dagspris kl. 22, når folk vælter ind til receptionen.

Med den kraftige vækst, der har været på hotelsenge i København, er den slags kontrakter så langt væk som Helsingør og Køge, blevet sjældnere. Ofte er prisen for flyselskabet mere afgørende end hotellets beliggenhed, selv om hoteller på Amager generelt lever bedst på flyselskabernes forsinkelser af vejrmæssige eller tekniske grunde.
Lufthavnshoteller har klart et fortrin, selv om de ofte er de dyreste. Det gælder ikke mindst for businesskunder, som gerne vil kunne gå tørskoet i seng. Og ”et lufthavnshotel har direkte adgang fra lufthavnen ellers er det ikke et lufthavnshotel”, som daværende formand for SAS, Haldor Topsøe, i sin tid fastlog, da SAS overvejede at bygge i selve lufthavnsområdet.

I november måtte jeg selv en tur på lufhavnshotel i Chicago. Bestemt ikke billigt, og amerikanske selskaber er ikke kendt for at betale for deres kunder, når det er vejret der stopper videre rejse. Nu blev det Hilton Airport.

Et enormt stort hotel med masser af direkte adgange til de forskellige terminaler. Når man så den trafik der var til og fra flyene, er der ikke tvivl om, hvad det hotel lever af.

Jeg kom fra sol og sommer og regnede med at skulle direkte hjem til København. Det frøs en halv snes grader, og bagagen var låst inde og kunne måske frigives næstfølgende eftermiddag.

Enhver kan sige sig selv, hvad det betyder at gå lunt og godt til et stort, varmt værelse med kæmpe fladskærm og moderne komfort. Man bliver på hotellet og glemmer Chicago – uden den rigtige påklædning.

I en sådan situation kan man da godt undre sig over, at der kun var en sportsbar åben, med noget junkfood, til hen mod midnat, og ingen roomservice senere. Det var ikke et fem stjernet Hilton Hotel værdigt, som lever af flyselskaberne. Og ikke mindst af deres forhindringer.
Snevejret kom i år med julegaver til hotellerne – i den forløbne weekend i New York, tidligere til London, Paris og København.

Nyd det mens det varer. Mildere vejr er på vej.

 

Skrevet af Ejvind Olesen