En stigning i passagertallet på 9,2 procent betød at Københavns Lufthavn leverede et solidt første halvår.
Væksten skyldes flere lokaltafgående indenrigs- og udenrigspassagerer, flere der parkerer samt større omsætning i shoppingcentret.
”Helårseffekten af de nye ruter, vi tiltrak i 2010, påvirker trafikindtægterne positivt, og i shoppingcentret betyder de mange nye forretningsenheder, at vi i øjeblikket ikke har nogen ledige kvadratmetre,” siger Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavn.
I første halvår har bl.a. H&M, Lagkagehuset og senest finske Marimekko åbnet forretninger i lufthavnen. Samtidig er omsætningen på parkering steget over 11 pct. efter lufthavnen fik nyt koncept med mere enkle priser.
En række flyselskaber har i 2011 åbnet nye ruter til København, ligesom der er indsat mere kapacitet på eksisterende ruter. Ikke mindst de tre Golf-selskaber, Emirates, Qatar Airways og Gulf Airs, ruter til hhv. Dubai, Doha og Bahrain styrker tilgængeligheden til Mellemøsten, Sydøstasien, Indien og Australien.
Til marts genåbner SAS mellem København og Shanghai.