- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kæmpe katamaran på vej til Fjord Line

Under normale omstændigheder er norske Fjord Line rederiet med flest udenrigsruter til Danmark. Alle fra Hirtshals. Lige nu er Fjord Lines store nye katamaran på vej fra Filippinerne til Hirtshals.

Bliver rejsevejledningerne bedre, så håber norske Fjord Line fra 15. maj at indsætte sin store nybyggede katamaran Fjord FSTR mellem sydnorske Kristiansand til Hirtshals. Det oplyser Fjord Line til STANDBY.DK

Katamaranen, der har plads til 1.200 passagerer og 400 biler, er netop nu på vej fra Filippinerne til Hirtshals. Forkortelsen FSTR står for det engelske ord ”Faster,” ikke ”fars søster…”

På Fjord Lines’ hjemmeside kan rejsen for FSTR følges. Her er seneste opdatering fra forleden, efter ankomsten til første stop på den lange rejse til Danmark. Det var til havnen i Galle i det sydvestlige Sri Lanka. Inden skibet fortsætter mod Hirtshals, skal det tankes op, og der skal friske forsyninger om bord til den 11 mand store besætning.

Næste strækning for Fjord FSTR og hendes besætning, er over Det Arabiske Hav, forbi Maldiverne, hvorefter katamaranen sætter kurs mod den “berømt-og-berygtede” Aden-bugt, der ligger mellem Yemen og Somalia, skriver rederiet. ”Berygtet” fordi Aden-bugten til tider plages af somaliske pirater.

Sejladsen for at bringe katamaranen til Danmark begyndte forrige søndag, hvor skibet forlod værftet Austral Philippines i Balamban på Filippinerne og med Sri Lanka som første stop. Ruten for Fjord FSTR er Filippinerne, Sri Lanka, Adenbugten, Suez-kanalen, Port Said, Valletta på Malta, Gibraltar, gennem Den Engelske Kanal og så op til Hirtshals. En samlet sejltur på fire uger.

Erstatter mindre katamaran
Den nye katamaran, Fjord FSTR, erstatter HSC Fjord Cat, som sejlede strækningen Hirtshals-Kristiansand til og med sæsonen 2020. Fjord Cat havde plads til 676 passagerer og 200 biler.

Fjord FSTR er 4,5 meter bredere og 18 meter længere, og har plads til 1.200 passagerer og mere end 400 biler. To kraftige motorer med tilsammen over 51.000 hestekræfter kan klare turen over Skagerrak fra Hirtshals til Kristiansand på to timer og 15 minutter, samme tid som Fjord Cat, oplyser rederiet. FSTR, der kan sejle op til 37 knob i timen, små 70 kilometer, har fire serveringssteder, flere sædekategorier og blandt andet ladestationer til el-biler.

Dansk koncernchef
I midten af januar fik Fjord Line danske Brian Thorsted Hansen som ny koncernchef. Den 52-årige nye koncernchef var indtil sidste sommer passagerdirektør hos DFDS, men fortsætter sin maritime karriere hos Fjord Line. Her afløser han svenske Rickard Ternblom, der stoppede i efteråret.

Under normale omstændigheder er Fjord Line rederiet med flest udenrigsruter til Danmark. Alle tre er til nordjyske Hirtshals, hvorfra rederiet sejler til Stavanger og videre til Bergen, samt til Langesund plus Kristiansand. Under coronakrisen betjenes kun ruten mellem Kristiansand og Hirtshals primært med fragt mellem Norge og resten af Europa.

Relaterede artikler:

”Genstartsplanen skal være klar til genåbningerne”

Norwegian-formand i spidsen for Molslinjen

Krisen koster færgerederi millioner af passagerer