- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Kæmpe rejsekontrakt på plads

Mette Christensen, A.P. Møller-Mærsks Global Head of Travel & Indirect Services Group Procurement. Foto: Karsten Bidstrup.

Tre af Danmarks største købere af rejseydelser, A.P. Møller-Mærsk, Carlsberg og Danske Bank, indgår ny fælles kontrakt med stort erhvervsrejsebureau. Trioen rejser på verdensplan for ca. tre milliarder kroner.

American Express Global Business Travel beholder tre af sine storkunder, efter A.P. Møller-Mærsk, Carlsberg Group og Danske Bank i fællesskab havde lavet udbud for eventuelt at finde nyt erhvervsrejsebureau.

Udbudsrunden foregik under overskriften SEPA, Strategic Extended Partnership Agreement. Den nye kontrakt mellem de tre store koncerner og Amex træder i kraft fra september og gælder i første omgang i fem år.

Samlet køber trioen årligt på verdensplan rejseydelser for omkring tre milliarder kroner, hvoraf A.P. Møller-Mærsk bruger ca. to milliarder. Samlet for de tre virksomheder drejer det sig årligt om ca. 500.000 rejser/transaktioner.

Amex, der har haft A.P. Møller-Mærsk som kunde i seks år, klarer i dag omkring 80% af rederiets rejseaktiviteter, mens en mindre del indtil nu har været ekspederet af ATPI (Instone). ATPI er blevet fravalgt i denne omgang, og A.P. Møller introducerer nu i stedet Danmarks største erhvervsrejsebureau, Carlson Wagonlit Travel, der fremover skal håndterer en del af A.P. Møllers rejseprogram.

Til takeoff.dk siger A.P. Møller-Mærsks Global Head of Travel & Indirect Services Group Procurement, Mette Christensen: “Det er en nyskabelse, at vi tre på verdensplan har lavet en fælles aftale med Amex, men vi ser frem til fortsat godt samarbejde. Alene på Amex kontor i Danmark arbejder 75 ansatte med at lave rejser for A.P. Møller-Mærsk, Danske Bank og Carlsberg. Vi har ca. 400.000 rejser (transaktioner) om året, hvoraf de 300.000 omfatter flybilletter.”

Mette Christensen tilføjer, at rederiets største ønske om en ny flyrute fra København er til indiske Mumbai, hvor man har flere tusinde ansatte.

De seneste års faldende oliepris og nedgang i fragtrater på verdensplan har påvirket A.P. Møller-Mærsk, der for at spare har sænket sine rejseomkostninger ca. 30%, bl.a. ved at købe billigere flybilletter.