- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Kamp for at fjerne ny Norwegian USA-tilladelse

LUFTFART: Over 100 medlemmer af USA’s kongres beder kommende præsident Trump tilbagekalde den netop udstedte tilladelse til, at Norwegians irske selskab må flyve mellem Europa og USA.

LUFTFART: Over 100 medlemmer af USA’s kongres beder kommende præsident Trump tilbagekalde den netop udstedte tilladelse til, at Norwegians irske selskab må flyve mellem Europa og USA.

Norwegian fik for en måned siden – efter tre års venten – samme tilladelse for sit irske datterselskab til at flyve mellem EU og USA som øvrige europæiske flyselskaber under Open Sky-aftalen mellem USA og EU.

Men verdens største fagforening for piloter, ALPA, Air Line Pilots Association, der har 54.000 medlemmer i 31 flyselskaber i USA og Canada, protesterede med det samme over tilladelsen, der blev udstedt af USA’s transportministerium, DOT, Department of Transportation.

Tilladelsen blev givet til Norwegian Air International, NAI, Norwegians irske datterselskab, selv om NAI endnu ikke har ruter mellem Irland og USA.

“Vi er ekstremt skuffede over DOTs tilladelse til NAI. Den vil koste amerikanske arbejdspladser,” sagde ALPAs præsident, Tim Canoll. Ifølge ALPA har Norwegian oprettet NAI i Irland for at omgå norske arbejdsregler.

ALPA har længe bearbejdet USA’s kongres for at afvise Norwegians NAI-flyselskab, og før jul underskrev over 100 medlemmer af kongressen – formentlig inspireret af ALPA – en henvendelse til USA’s kommende præsident Trump om, at han snarest muligt efter sin indsættelse 20. januar som USA’s 45. præsident tilbagekalder DOTs operatørtilladelse til NAI.

I brevet fra kongresmedlemmerne til kommende præsident Trump anføres bl.a., at Norwegian angiveligt har oprettet NAI i Irland, der har svagere beskyttelse af ansatte end f.eks. Norge, hvorfra Norwegian stammer.

Ifølge brevet fra kongresmedlemmerne hyrer NAI angiveligt piloter og kabineansatte fra Singapore under endnu dårligere arbejdsbetingelser.

”Får DOTs beslutning lov til at blive stående, åbner det for, at andre flyselskaber kan fristes til at bruge samme metoder og oprette datterselskaber i lande med dårligere arbejdslove, skattesmuthuller og svag indsats når det f.eks. gælder flysikkerhed,” står der bl.a. i skrivelsen til Donald Trump.

DOT har understreget, at NAI kun bruger flypersonale fra USA og Europa – ikke fra fx Singapore – på sit stigende antal ruter mellem USA og Europa.

”Vi har flere gange fortalt, at vi ingen planer har om at ansætte asiatiske piloter og kabinepersonale på ruterne mellem Europa og USA. Det var sandt i går – det vil være sandt i morgen,” lød budskab fra Norwegians talsmand i USA, svenske Anders Lindstrøm, der tidligere har været hos SAS og senere hos amerikanske JetBlue Airways.

Norwegian er på vej mod at have 50 ruter fra navnlig Europa, men også franske besiddelser i Caribien, til USA.

Norwegian vokser stort på USA

Det seneste år har Norwegian udbudt 73 pct. flere flysæder mellem Europa og USA og er nu markedets 23. største aktør, viste opgørelse for nylig.

Snart begynder Norwegian også at flyve mindre ruter med selskabets nyeste langtrækkende Boeing 737 – f.eks. håber Aalborg Lufthavn i 2018 på en Norwegian-rute til Boston eller New York, fløjet af Norwegians irske datterselskab, Norwegian Air International, NAI.

De seneste 12 måneder har Norwegian og NAI øget sit antal af udbudte passagerkilometer med 73 pct. – dermed er Norwegian nu 23. største flyselskab mellem Europa og USA, hvor det sidste år var 39. største.