- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Klager til receptionen nytter ikke noget

ANKENÆVN: Underligt hvad danske rejsearrangører ofte finder sig i fra udenlandske hoteller, når deres kunder berettiget klager. Elendige forhold på Rhodos hotel, hvor Ankenævnets erstatning til kunderne forekommer billigt sluppet.

ANKENÆVN: Underligt hvad danske rejsearrangører ofte finder sig i fra udenlandske hoteller, når deres kunder berettiget klager. Elendige forhold på Rhodos hotel, hvor Ankenævnets erstatning til kunderne forekommer billigt sluppet.

”Det skal tilføjes, at en henvendelse til receptionen desværre ikke vil udbedre forholdene for gæsterne. Derfor skal vores rejseledere ind over alle forhold, som gæsterne på destinationerne måtte finde utilfredsstillende.” (SunCharter Aps i Ankenævnssag om Hotel Forum Beach på Rhodos)

Den sandhed gør sig nok gældende for mange charterhoteller rundt om i verden, men er samtidig med til at karakterisere hotellet på en sådan måde, at det aldrig burde have sin kontrakt fornyet.

I det nævnte eksempel klager kunderne hos SunCharter i stærke vendinger over en mislykket ferie til Pakkerejse-Ankenævnet. En ferie for to, som de har betalt 10.138 kr. for, og som var så behæftet med fejl, at de ønsker erstatningsferie og ender med at få 2.900 kr. i afgørelse fra Ankenævnet.

Det forekommer at være billigt sluppet. Hvis forholdene har været som beskrevet af klagerne, skulle hotellet have lov til at betale en erstatningsrejse fuldt og helt.

Klageren:  ” Utilfredsstillende indkvartering på grund af hotelbygningens standard, manglende pooludsigt, intet varmt vand før langt op ad dagen, flystøj fra nærliggende lufthavn, defekt elevator. Vandindtrængen i bygning og stoppede afløb med oversvømmelse i badeværelset. Skabe med svampeangreb. Kakerlakker i skabe på værelse og i gangene (bekræftet af receptionen) og voldsomt mange myg. Wellnessområdet lukket hele ugen. Terrassedøren i stykker, vinduer ved at falde ud. Sort af mug om badekar og gulv.

Vi var tre par og henvendte os i receptionen med reklamationer, men vi blev nærmest ignoreret. Det kunne de ikke tage sig af.”

Herefter bruger SunCharter den undskyldning, som langt de fleste bureauer bruger, nemlig den med, at der skal ske henvendelse til rejselederen på første dag, hvilket de seks påstår ikke var muligt. Sådan er det ofte, fordi man ikke vil være kværulant og godt lige vil give det en chance.

SunCharter skriver i et svar, at man er utroligt kede af, at nogle af forholdene på Hotel Forum Beach ikke levede helt op til det serviceniveau, som kunderne havde forventet. Og sender til hvert par 2.028 kr., hvor modtagelse bliver nægtet.

Ankenævnet når frem til en erstatning på 2.900 kr., som SunCharter skal betale til klageren.

Det kommer nævnet frem til i sin afgørelse bl. a. med bemærkningen: ”Da det er ubestridt af bureauet, lægger Ankenævnet til grund, at der i lejligheden var kakerlakker, skimmelsvamp, fugt og mug, som ikke blev forsøgt afhjulpet.”

Fra en lægmands side kunne man måske foreslå, at det græske hotel kunne idømmes en erstatning på hele rejsens beløb. Men det ligger uden for Ankenævnets muligheder. Og SunCharter kan passende bede sin agent om at være mere omhyggelig næste gang, der skal tegnes hotelkontrakter på Rhodos.