- STANDBY.DK - https://standby.dk -

KLM og Air France øger i Skandinavien

LUFTFART: Fra vinterprogrammet skruer de to Skyteam-medlemmer op i Norden, bl.a. beholder Aalborg Lufthavn sit fjerde fly fra Amsterdam. Her i sommerperioden har KLM to gange om ugen syv daglige fly til København, der snart får ny sæsonrute fra Air France.

KLM i Aalborg Lufthavn; Jylland er et vigtigt marked for KLM, der på hverdage har op til ni flyvninger fra Amsterdam til Billund og Aalborg.

LUFTFART: Fra vinterprogrammet skruer de to Skyteam-medlemmer op i Norden, bl.a. beholder Aalborg Lufthavn sit fjerde fly fra Amsterdam. Her i sommerperioden har KLM to gange om ugen syv daglige fly til København, der snart får ny sæsonrute fra Air France.

Air France og KLM’s forøgelser i Norden på samlet ca. ti pct. fra sidste års til dette års vinterprogram sker med en blanding af flere afgange og større fly.

I Danmark vil de to Skyteam-medlemmer fra vintersæsonens start sidst i oktober have 154 ugentlige afgange til København, Billund og Aalborg fra hhv. Amsterdam og Paris de Gaulle.

Bl.a. beholder Aalborg Lufthavn også gennem vinterprogrammet sin fjerde flyvning på hverdag med KLM fra Amsterdam, oplyser Air France og KLM til standby.dk

Den startede 16. februar i år og flyves med hhv. Embraer 175 og 190. Begge typer har hos KLM 20 business class-sæder samt 80 og 88 sæder på economy.

Billund vil fortsat have fem KLM-fly på hverdage i den kommende vintersæson, men da nogle af afgangene flyves med større fly end sidste vinter svarer det ifølge KLM til en forøgelse på 12 pct. KLM betjener Billund med et miks af Embraer 175 og 190 samt en større Boeing B737 med 20 pladser på business class og 156 på economy.

Billund Lufthavn beholder i vinterprogrammet sine to daglige Air France-fly.

Også Københavns Lufthavn får den kommende vintersæson mere KLM-kapacitet end forrige vinter. Stigningen i København bliver på syv pct., også pga. større flytyper.

KLM har i øvrigt denne sommersæson ofte syv flyvninger fra Amsterdam til København på torsdage og søndage. Ellers lander KLM seks gange om dagen i København.

Også vækst fra Air France

Fra vinterprogrammet udbyder Air France 10-15 pct. flere sæder pga. større flytyper på de fire-fem daglige flyvninger fra Paris til København.

De flyves med et miks af Airbus A318, A320 og A321. Mens A318 har ti sæder på business class og 116 på economy, har A320 16 business class-pladser og 150 på economy, mens A321 også har 16 business class-sæder og plads til 188 passagerer på economy.

Air France får i øvrigt fra 24. juli til 3. september en sommerrute fløjet fire gange om ugen fra sydvestfranske Bordeaux til København med en Airbus A320, der i denne version har plads til 178 passagerer.

133 fly til Sverige

I Sverige øger KLM antallet af flyvninger pr. uge til 133. De flyvende hollændere har 42 ugentlige afgange til Stockholm, 35 til Gøteborg og 21 til Linköping.

Fra vinterprogrammet indsætter Air France mellem Paris og Oslo større Airbus-fly, bl.a. Airbus A319, på en række afgange og får dermed mere kapacitet.

”Når vi øger skyldes det stigende efterspørgsel, hvor flere nordboere flyver med Air France og KLM. Vores ambition er at tilbyde vores nordiske passagerer mere fleksibilitet og endnu flere muligheder for at flyve med os,” siger Paul Terstegge, nordisk chef for Air France og KLM.

Ligeledes får KLM fra vinter en fjerde daglig afgang til Helsinki.

328 destinationer i 118 lande

Globalt har Air France KLM efter egne oplysninger denne sommer 328 destinationer i 118 lande – ud over de to primære varemærker, bl.a. også fløjet af Transavia og Hop.

Samlet har koncernen 534 fly og havde sidste år 93,4 mio. passagerer på i snit 2.300 daglige flyvninger.

Alene mellem Europa og USA har Air France og KLM samt deres amerikanske Skyteam-partner, Delta Air Lines, i snit mere end 270 daglige flyvninger.