- STANDBY.DK - https://standby.dk -

København undgår ikke svækkelse i SAS trafik

KOMMENTAR: Selv om både SAS og Københavns Lufthavn siger, at det er uden betydning, at der fra næste år sker en 25 procent øgning af langruterne udelukkende fra Stockholm og Oslo, er det ikke sandsynligt, de får ret.

KOMMENTAR: Selv om både SAS og Københavns Lufthavn siger, at det er uden betydning, at der fra næste år sker en 25 procent øgning af langruterne udelukkende fra Stockholm og Oslo, er det ikke sandsynligt, de får ret.

Af Ejvind Olesen  

Hvor gerne man end ville tro det, så var det ikke onsdag den bedste dag for byen København eller den store, internationale lufthavn.

At SAS vælger at forøge sin oversøiske trafik med 25 procent var dagens gode nyhed. Den dårlige var, at det kommer til at ske udelukkende fra Stockholm og Oslo. Dermed forrykkes magtbalancen i Skandinavien mellem lufthavnene i de tre skandinaviske hovedstæder. Selv om der er mange andre distributører end SAS.

Det benægter både den danske ledelse i SAS og Københavns Lufthavn. Hvordan kan de gøre andet? Det er imidlertid et afgørende knæk i væksten, at så meget langrutetrafik i SAS rykker nord på. Sådan noget kan let gribe om sig.

Erhvervslivet i Sverige har næsten altid brokket sig over, at de skulle via Kastrup, men de kan egentlig godt li` det, lufthavnen byder på af aktiviteter og lounger, når man nu ikke kan flyve direkte. Men de vil til enhver tid foretrække et direkte fly, hvis de fik chancen.

Oslo har altid været sorteper, når det gjaldt langruter fra SAS, men de har allerede fået den New York forbindelse tilbage, som de mistede for flere år siden, og nu får de flere.

København mister ikke nogen, lover SAS. Det bygger på nogle høje forventninger til markedet, som bliver svære at indfri, uanset hvilke ruter, der bliver tale om.

Lad os vove et kvalificeret gæt: Fra Stockholm: Endelig kommer der lidt go i det eneste joint venture i SAS (de fleste har mange flere) med daglige afgange mellem Stockholm og Singapore, fløjet af SAS, mens Singapore Airlines fortsat tager sig af København. Der kommer en rute med daglige afgange mellem Stockholm og en destination i Kina. Alternativt kommer den ventede rute til Delhi til at afgå fra Stockholm.

Oslo får en enkelt ny rute til Nordamerika. Da man bevidst nævner Nordamerika ikke specifikt USA, kunne det blive til Toronto. Seattle kommer næppe med igen. Der er for langt, og Chicago har allerede dækning fra København og Stockholm. Boston er næppe en mulighed.

Transfertrafikken til København svækkes af de nye ruter. Ganske vist er den i forvejen ramt af udenlandske selskaber i Sverige og Norge til hubs som Amsterdam, London og Frankfurt. Men her har bonus- og loyalitetsprogrammer reddet meget SAS-trafik alligevel gennem København.

Måske holder rutefordelings-tip ikke, men helt galt er det næppe. Udflytning fra København af langruter i SAS er i gang. Hvad enten vi kan li` det eller ej.