- STANDBY.DK - https://standby.dk -

’Københavns Lufthavn holdt os for nar’

HOTELLER: Københavns næststørste hotelgruppe klager til to ministerier over, at lufthavnen uden en udbudsrunde gav norsk hotelkæde ret til at opføre Hotel 2 samt overtage driften af det nuværende Hilton-hotel. Lufthavnen afviser kritikken.

Allan Agerholm ved Danish Travel Awards sidste år i Cirkusbygningen. Foto: Michael Stub.

HOTELLER: Københavns næststørste hotelgruppe klager til to ministerier over, at lufthavnen uden en udbudsrunde gav norsk hotelkæde ret til at opføre Hotel 2 samt overtage driften af det nuværende Hilton-hotel. Lufthavnen afviser kritikken.

BC Hospitality Group klager til transport- og erhvervsministerierne over Københavns Lufthavns ageren ved at tildele norske Nordic Choice Hotels retten til at opføre lufthavnens kommende Hotel 2.

Aftalen betyder også, at Choice den 1. april overtager driften af 5-stjernede Hilton Copenhagen Airport. Københavns Lufthavn ejer bygningen med Hilton. Hotellet skal fremover hedde Clarion Hotel Copenhagen Airport.

Dermed sender lufthavnen et af verdens mest kendte hotelvaremærker ud af Danmark til fordel for den norske kæde.

Sidste uge fortalte Københavns Lufthavn på et pressemøde, at Choice skal opføre det kommende Hotel 2 med 500 værelser. Det skal hedde Comfort Hotel når det står klart ved siden af Hilton-hotellet i 2020. Prisen bliver omkring 730 mio. kr., der finansieres af Choice.

Stor forundring

Aftalen mellem Københavns Lufthavn og Choice vækker forbitrelse hos koncernchef for BC Hospitality Group, Allan L. Agerholm. Bella Center-gruppen er med sine knap 1.700 værelser på tre hoteller (AC Hotel Bella Sky Copenhagen, Crowne Plaza og Copenhagen Marriott Hotel) Københavns næststørste hoteloperatør.

Allan Agerholm siger til standby.dk: ”Lufthavnen har de seneste seks-otte år haft flere strukturelle udbudsprocesser, hvor også vi har været inviteret til at byde på Hotel 2 sammen med andre operatører. Men alle gange er lufthavnen vendt tilbage med det svar, at det alligevel ikke havde aktionærernes interesse at opføre Hotel 2.”

Allan Agerholm fortsætter: ”Vi har i alle disse år igen og igen sagt til lufthavnen, at hvis den ville gøre noget ved planen om Hotel 2 – og måske have en ny operatør af Hilton-bygningen – så ville vi gerne have chancen for at byde på dette. Vi har hver eneste gang fået samme svar – at vi vil blive inviteret når og hvis det igen har aktionærernes eller bestyrelsens interesse at overveje et sådan udbud.

Dette fik vi senest at vide i marts, maj, august og november sidste år – altså i samme periode som forhandlingerne med Stordalen foregik,” siger Allan Agerholm og tilføjer: ”Jeg ved ikke, hvad Petter Stordalen (Choice Hotels ejer, red) har tilbudt Københavns Lufthavn. Men i hvert fald har han fået en enestående VIP-behandling af lufthavnen med tildeling af hotelkontrakterne, som andre ikke fik mulighed for at byde på.”

’Moralsk forkert’

Videre siger Allan Agerholm: ”Det er stærkt kritisabelt, meget tankevækkende og moralsk forkert, at et monopol som Københavns Lufthavn, som den danske stat er mindretalsaktionær i, giver en for os og andre hoteloperatører så interessant forretningskage til en operatør, uden at sikre en åben og transparent budrunde.

Det drejer sig trods alt om en aftale med en omsætning på over minimum 20 år i størrelsesordenen otte milliarder kr. eller mere – så det er ikke en lille aviskiosk, vi taler om her.”

Allan Agerholm siger også, at fordi den danske stat ejer 25 pct. af Københavns Lufthavn, vil BC Hospitality Group nu klage over lufthavnens forretningsmetoder i sagen til såvel erhvervs- som transportministeren.

Holdt for nar

”Københavns Lufthavn har holdt os og andre hoteloperatører for nar. Det har jeg sagt til lufthavnens adm. direktør, Thomas Woldbye, der gav mig den søgte forklaring, at Petter Stordalen og Choice havde givet et tilbud, der var så godt, at ikke andre kunne være med…

Det er meget muligt, men hvordan kan Thomas Woldbye vide det, når lufthavnen ikke har bedt andre om at byde på opgaverne. Dette er meget uprofessionelt og konstituerer et monopol i monopolet, som ikke bør eksistere i dagens Danmark. Der bør være fri konkurrence i erhvervslivet – et erhvervsliv som er reguleret og skal være fri for monopoldannelse.”

Københavns Lufthavn afviser kritik

I en kommentar til kritikken siger Københavns Lufthavns pressechef, Kasper Hyllested, til standby.dk: ”Vi er meget forbløffede over kritikken og kede af, at Allan Agerholm har en opfattelse af, at vi ikke har ”spillet efter bogen.”

”Det har været offentligt kendt, at vi siden 2014 har arbejdet med planer om at bygge ny hotelkapacitet i lufthavnen – og vi har talt med flere mulige hoteloperatører. I den forbindelse har vi naturligvis fulgt gældende lovgivning, som vi selvfølgelig altid gør,” siger Kasper Hyllested og fortsætter: ”Vi er helt sikre på, at det projekt, vi har lavet i samarbejde med Nordic Choice Hotels er det helt rette – både for hovedstaden og ikke mindst for de mange passagerer, der rejser hertil og har brug for hotel- og konferencefaciliteter ved lufthavnen.”

Nordic Choice Hotels driver allerede lufthavnshoteller i Stockholm, Oslo, Bergen, Stavanger og Helsinki. Koncernen har 190 hoteller og 13.000 medarbejdere i Skandinavien og Baltikum. Selskabet markedsfører varemærkerne Comfort, Quality og Clarion.