- STANDBY.DK - https://standby.dk -

‘Konkurrence tvinger SAS til Irland’

LUFTFART: ”SAS irske flyselskab er SAS mulighed for at skabe konkurrencedygtighed,” siger formand for Erhvervsflyvningens Sammenslutning.

Niels Sundberg.

LUFTFART: ”SAS irske flyselskab er SAS mulighed for at skabe konkurrencedygtighed,” siger formand for Erhvervsflyvningens Sammenslutning.

”SAS har følt sig tvunget til at oprette et irsk flyselskab. Det er formentlig SAS eneste mulighed for med billigere løn og selskabsomkostninger at skabe konkurrence,” siger formanden for Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Niels Sundberg.

Han er også ejer af og adm. direktør for danske Sun-Air, der i snart 20 år har fløjet som British Airways-partner.

Niels Sundbergs udtalelser kommer efter SAS sidste uge meddelte, at man til efteråret åbner et irsk flyselskab og at de nye Airbus A320neo fra nye SAS-baser i London Heathrow og Malagas lufthavn i Spanien skal flyve SAS-ruter til Skandinavien.

Meldingen har vakt bekymring hos bl.a. SAS fagforeninger for kabine- og cockpitansatte.

”Set fra dansk luftfart ser det slemt ud. Jeg frygter yderligere SAS-udflagning og har svært ved at se, at de skandinaviske lande, der er medejere af SAS, kan leve med det. SAS fjerner med sit irske selskab skandinaviske arbejdspladser,” siger Niels Sundberg og fortsætter: ”Vi har jo også set SAS lægge større dele af sin regionalproduktion ud til andre flyselskaber med lavere omkostninger – og ingen af dem har kønne regnskaber.”

Niels Sundberg henviser bl.a. til engelske Flybe og irske CityJet, der nu køber SAS danske flyselskab, Cimber A/S – samt Jet Time. Danske Jet Time meddelte for nylig, at man fra efteråret indstiller sit samarbejde med SAS på ruter betjent af ATR-fly. Denne flytype forsvinder fra Jet Time i arbejdet på atter at gøre det danske flyselskab lønsomt.

”Jeg forstår SAS strategi med det nye irske selskab, hvor de kan ansætte medarbejdere til lavere løn end i Skandinavien,” siger Niels Sundberg og tilføjer: ”Men SAS irske flyselskab er ikke fair konkurrence overfor privatejede danske og andre skandinaviske flyselskaber.”

Niels Sundberg har i syv år været formand Erhvervsflyvningens Sammenslutning. Foreningen, der sidste år fejrede sit 70 års jubilæum, har omkring 20 medlemmer. Ud over Sun-Air bl.a. færøske Atlantic Airways, Danish Air Transport, Thomas Cook Airlines samt en række danske flyværksteder, flyskoler osv.