- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kraftig reducering af Lufthansas samarbejde med SAS

LUFTFART: Med udgangen af denne måned stopper samarbejdet mellem de to flyselskaber på områder, der udgør ca. halvdelen af Lufthansas omsætning i Danmark. Lufthansa-gruppen samt Air Canada og United skal nu selv lave aftaler med rejsebureauer og erhvervskunder.

LUFTFART: Med udgangen af denne måned stopper samarbejdet mellem de to flyselskaber på områder, der udgør ca. halvdelen af Lufthansas omsætning i Danmark. Lufthansa-gruppen samt Air Canada og United skal nu selv lave aftaler med rejsebureauer og erhvervskunder.

”Jeg kan bekræfte standbydks oplysninger. Med udgangen af denne måned udtræder Austrian, Lufthansa og Swiss samt Air Canada og United Airlines af SAP – SAS Agent Program (rejsebureauerne), af SCP – SAS Corporate Program (de store erhvervskunder) og SAS Credit (for små og mellemstore erhvervskunder, red).”

Det siger chef for Lufthansa-gruppen i Danmark, Morten Balk, til Stand By. Lufthansa repræsenterer i Europa, via Atlantic Joint Venture-samarbejdet, bl.a. Star Alliance-partnerne Air Canada og amerikanske United.

SAS og Lufthansa-gruppen vil stadig have samarbejde, herunder codeshare, mellem Skandinavien og Tyskland. Denne joint venture har eksisteret siden 1995.

Med udtrædelsen af samarbejdet med Lufthansa-gruppen, Air Canada og United, kan SAS fra 1. maj kun tilbyde aftaler med selve SAS samt dets norske selskab, Widerøe, som er til salg, plus SAS’ nye alliancepartner, Singapore Airlines.

”Det er en lykkelig skilsmisse mellem SAS og Lufthansa-gruppen på de nævnte områder. Lufthansa og vores kunder har haft stor glæde af at være en del af SAS-programmerne. Men forandringer i luftfartsverdenen medfører, at vi er kommet til et punkt, hvor vi må forlade SAS-programmerne,” siger Morten Balk.

Årsagen til skilsmissen kan siges at findes mellem Europa og Nordamerika. Selv om dele af luftfarten er givet fri, skal samarbejdsaftaler mellem flyselskaber stadig godkendes af konkurrencemyndighederne i f.eks. EU og USA.

Da United sidste år overtog Star Alliance-partneren Continental Airlines betød det, at forudsætningen for den anti-trust der i 2002 blev givet til SAS, Lufthansa og United ikke længere var den samme. Anti-trust omfatter bl.a. samarbejde om billetpriser, codeshare, fælles kontrakter, samordning af trafikprogrammer osv.

Da SAS for nylig indgik samarbejdsaftale med en anden Star Alliance-partner, Singapore Airlines, om ruterne til Fjernøsten (Lufthansa samarbejder på Asien med det japanske Star-medlem ANA), var værdien af samarbejdsaftalerne mellem SAS og Lufthansa-gruppen overskuelige for Lufthansa.

”Cirka halvdelen af Lufthansa-gruppens indtægter i Danmark kom via aftalerne, vi kunne indgå med SAS som partner. Efter disse aftaler nu er opsagt, skal Lufthansa-gruppen selv lave aftaler med rejsebureauer og erhvervskunder,” siger Morten Balk og fortsætter:

”Ud over Austrian, Lufthansa og Swiss samt Air Canada og United, vil vores nye pakke senest fra årsskiftet 2013/14 også omfatte Brussels Airlines (som Lufthansa ejer 45 pct. af, red) samt Air Canada og United.”

Morten Balk ved endnu ikke, om Lufthansa-gruppen skal have flere ansatte i Danmark ud over de nuværende 20.

”Vi kigger på forskellige scenarier, men har i dag en kompetent salgsstyrke til de nye spændende udfordringer,” siger Morten Balk.

Mens SAS sidste år havde 9,7 mio. passagerer til og fra Københavns Lufthavn, havde de tre Lufthansa-selskaber over en mio. Selve Lufthansa havde som fjerdestørste flyselskab i lufthavnen 534.000 passagerer, Austrian Airlines var nr. 11 med 316.500, mens Swiss på 12. pladsen havde 311.000 passagerer.