- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kreditorerne tabte på Cimber-salg

Kreditorerne sidder tilbage som de store tabere efter dele af Cimber onsdag blev solgt. 13 af Cimber Sterlings fly er stadig ikke på vingerne.

I forhold til udsigterne, da medbejlerne, det britisk-finske flyselskab Flybe Nordic og svenske Skyways forlod forhandlingerne med Cimber-boets kurator tidligere på ugen, blev der trods alt reddet over 260 arbejdspladser i Cimber.

 

Aftalen er især god for de reddede medarbejdere og samarbejdspartneren SAS samt for dansk luftfart, hvor en pæn del af indenrigsflyvningerne ser ud til at blive bevaret.

 

”Der ligger 260 arbejdspladser i de aftaler, som er indgået, så jeg er superstolt, for det har bestemt ikke været let, siger kurator Lisa Bo Larsen til business.dk

 

Hovedaktiviteterne, der er blevet solgt, er operationen på cirka 30 daglige flyvninger for SAS med fire CRJ-jetfly til destinationer i Nord- og Østeuropa samt vedligeholdelsesforretningen i Sønderborg.

 

Desuden vil det nyoprettede Cimber A/S overtage op mod tre af de ni turbopropfly i indenrigsoperationen, hvis det ellers lykkes at få en aftale på plads om indenrigsflyvninger for SAS.

 

Det nye Cimber A/S bliver dermed i første omgang en ren underleverandør til SAS og er stiftet af ledelsesholdet i det gamle Cimber Sterling. Aftalen er kun mulig, fordi ledelsesholdet anført af Cimber-familiens Jørgen Nielsen har stillet med det nødvendige tocifrede millionbeløb, der har været krævet af luftfartsmyndighederne i kapitalkrav for at få flyvetilladelsen. Og hos SAS, der har brug for trafik til København fra partnere, er man også godt tilfreds.

 

”Vi havde forskellige muligheder, men denne var den bedste for os, og det er godt for os, at operationen med de fire fly fortsætter. Hvis vi skal gå ind i et samarbejde om indenrigsoperationen, så tager vi en anden risiko, og det vil afhænge af en kommerciel vurdering, men vi ser på forskellige muligheder,” siger Flemming Jensen, driftsdirektør i SAS.

 

Tilbage sidder kreditorerne i form af flyejerne og Danske Bank samt tredjeparter, der har haft pant i motorer og andre centrale flydele.
Allerede ved konkursen havde Cimber Sterling ifølge Berlingskes oplysninger fire fly på jorden, fordi det havde været nødvendigt at bytte rundt på motorer og andre centrale flydele for at holde de øvrige fly i luften.

 

Og kreditorerne må umiddelbart se langt efter at redde deres værdier, da onsdagens aftale ikke sikrer nok til at dække kravene fra Lønmodtagernes Garantifond.

 

Panthavere i motorer og andre centrale flydele har ifølge branchemediet check-in.dk allerede forsøgt at stoppe de fly, der er tilbage i drift, da de mener at eje væsentlige andele i flyene, så det sidste ord er langt fra sagt, og det kan tage år, inden boet er gjort op.

 

Cimber Sterling havde ved konkursen 3. maj 22 fly – to af de seks B737’ere skal flyve for danske Jet Time, mens Cimber A/S som nævnt tager foreløbig fire CRJ-jets plus måske tre ATR-turbopropfly. Resten af flyene står stadig på jorden.

Skrevet af redaktionen