- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Krydstogters lyksaligheder sat på prøve

TIRSDAGSKLUMME: Overvurdering fremmer forståelsen, selv om vi i år kommer op på næsten en million turister til danske byer ad søvejen. Seneste problemer kommer fra Hundested.

Hundested Havn.

TIRSDAGSKLUMME: Overvurdering fremmer forståelsen, selv om vi i år kommer op på næsten en million turister til danske byer ad søvejen. Seneste problemer kommer fra Hundested.

Af Ejvind Olesen

Gør en mus til en elefant. Det var min første tanke, da jeg læste i min lokale avis på forsiden: ‘Krydstogter ramte budgetrev’. Dagens tophistorie. Endelig en redaktionssekretær med nogle kreative evner for at sælge en forsidehistorie!

Efterhånden som jeg kom ind i artiklen, drejede det sig ikke om væsentlige problemer for næste års forventede en million turister til Danmark med krydstogtskibe, men måske om et par anløb til Hundested ud af tre i år, fordi Halsnæs kommune har skåret en halv million af tilskuddet til turisme i 2018. Men dog beholdt grundbeløb på en million til Visit Nordsjællands fælles pulje.

Det er havnefogeden i Hundested, Søren Brink, som i Frederiksborg Amts Avis og senere i TV Lorry fortæller om alvoren i historien. Og den får ikke for lidt.

”I sidste ende vil det helt sikkert få betydning for, hvor mange krydstogtskibe, der kommer. Bidraget er nødvendigt for at sikre den nødvendige markedsføring ude i verden. Du skal oparbejde personlige relationer med rederierne og være på de samme platforme som dem, ellers mister du mulighederne for at fortælle om din havn og dit område, og så er du hurtigt glemt”, fastslår han.

Kontant afregning

”Jeg er i gang med at en konsekvensliste over, hvad vi IKKE skal lave mere i Halsnæs. Vi skal lave en tredjedel mindre, men det skal KUN gå ud over Halsnæs”, siger Anette Sørensen, direktør i Visit Nordsjælland til avisen.

Så ved de det, de fæle kommunalpolitikere, som tillader sig at skære i turistbudgettet. De skal ikke tro, de får noget, som de ikke har betalt for. Og Hundested kan vinke farvel til de givtige krydstogtgæster.

Nu ser det trods alt ud til, at der kommer 850.000 passagerer til København med krydstogtskibe næste år, og et par hundrede tusinde til de danske provinshavne. Vi runder nok millionen.

Hvis krydstogtselskabet Fred Olsen Line også har berammet tre anløb næste år til Hundested, kommer de fortsat. Hvis de ikke har, kommer der færre.

Hvis gæsterne er tilfredse, kommer de igen om både to og tre år. Med mindre da selskabet får marketingpenge for at bruge havnen i stedet for at betale for at være gæst med 800 passagerer, som de gør andre steder. Store beløb endda, hvis vi taler København og de helt store skibe.

Det skulle ikke undre mig, om Fred Olsen hidtil er kommet helt gratis på besøg i Hundested.

Opbakning fra lokalområdet var stor i 2016, da de tre første krydstogtskibe fra rederiet lagde til i Hundested, primært med engelske passagerer. De handlende berettede om rekordstore omsætninger. Men var de parate til at betale markedsføring for det? Jeg har min tvivl.

Lukket Grundlovsdag

Jeg husker endnu, hvordan et stort krydstogtskib lagde til i Rønne havn på Grundlovsdag, og alle forretninger uden skrupler lukkede kl. 12 i hele byen. Kunne det samme ske i Hundested, eller måske i Skagen?

Jeg kender heldigvis ikke svaret, men jeg ved, hvordan det virker på passagerer og krydstogtselskaber. Kunne det være sket på Skt. Thomas eller Bahamas? Aldrig.

Det kan godt være, det slet ikke kan betale sig for Hundested at have krydstogtskibe på besøg. Den beregning har vi til gode.

Men for både havnefoged og direktør for Visit Nordsjælland: Skån os for dommedagsprofetier.