- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Krydstogtgigant ser mere optimisme

Krydstogtbranchen er stadig hårdt ramt af coronakrisen. Men verdens største krydstogtkoncern, Carnival, har nu flere bookinger til anden halvdel af næste år sammenlignet med samme tid i 2019.

Aktierne hos Carnival Corporation med ni krydstogtvaremærker steg i fredags efter meldingen om, at koncernen her i årets andet kvartal har fået flere bookinger for anden halvdel af næste år, sammenlignet med samme tid i 2019, året før coronakrisen.

Men på kort sigt er krydstogtbranchen stadig ramt af coronakrisen, også som følge af delta-varianten, der betyder færre solgte krydstogt med afgang denne sommer. Det skriver nyhedsbureauet Associated Press, AP, og tilføjer, at det samme er tilfældet for Carnivals to største konkurrenter, Royal Caribbean Group og Norwegian Cruise Line Holdings.

I sidste måned havde de Carnival-skibe, der var i drift, en gennemsnitlig belægning på 59 procent, hvilket var nok til at dække rederiets omkostninger. Tallet fra august var en fremgang fra juni i år, hvor det var nede på 39 procent, skriver AP.

”Vi har tabt milliarder af dollars, så vi er tydeligvis ikke tilbage på sporet, men vi ser lysere tider forude. Fortsætter denne tendens (med fald i nysmittede med coronavirus, red.), har vi atter kurs mod et positivt cash flow efterhånden som vi får flere skibe på vandet igen,” siger Carnivals koncernchef, Arnold Donald, til AP. Carnivals Cruise Lines største skib, Carnival Vista, har plads til 4.000 passagerer.

Passagererne køber stadig mere ombord
Selv om antallet af passagerer er lavere hos Carnival end før udbruddet af den kinesiske coronavirus, så køber de ombordværende for stadig mere. Stigningen i salget pr. passager ombord er steget 20 procent fra før coronakrisen til nu.

”En del af forklaringen på det øgede salg er, at gæsterne ikke har været i stand til at tage på krydstogter, og måske slet ikke at rejse under coronakrisen, så de kan have lyst til at bruge flere penge,” siger Carnivals koncernchef.

Carnival, der har administrativt hovedkvarter i Miami, men er registreret Panama og derfor sejler under panamansk bekvemmelighedsflag, har igen fået en række af sine krydstogtvaremærker tilbage på havet. Ved udgangen af oktober i år forventer koncernen at have halvdelen af sine skibe tilbage i drift og hele flåden til næste sommer.

Fordi Carnival og blandt andet Royal Caribbean Group og Norwegian Cruise Line Holdings er registreret i lande med bekvemmelighedsflag, har de ikke kunne få statsstøtte fra USA’s regering under coronakrisen.

Rederierne fra Carnival Corporation tæller disse, nævnt alfabetisk: Aida Cruises med 14 krydstogtskibe, Carnival Cruise Line, 22 skibe, Costa Cruises, 10, Cunard Line, 3, Holland America Line 10, P&O Cruises (Australien) 3, P&O Cruises (Storbritannien) 5, Princess Cruises, 16, og Seabourn Cruise Line med fem krydstogtskibe.

30 millioner årlige krydstogtpassagerer
De 57 medlemmer af Cruise Line International Association, krydstogtbranchens globale brancheforening, der repræsenterer 95 procent af verdens krydstogtrederier, havde i 2019, året før coronakrisen, tæt på 30 millioner passagerer.

Verdens største krydstogtområde var Caribien med næsten 12 millioner krydstogtgæster, fulgt af Middelhavet med 4,4 millioner, der var 3,9 millioner på krydstogter i Asien, 1,7 millioner i Nordeuropa – plus 594.000 i Østersøen, og 1,2 millioner i Alaska som verdens største krydstogtområder, viser tal fra CLIA.

Af de 29,7 millioner gæster, CLIA-rederierne sejlede med i 2019, var de tre største leverandørregioner Nordamerika med 15,4 millioner passagerer, 7,7 millioner europæere var på krydstogt, mens det tredjestørste marked, Asien, havde 3,7 millioner krydstogtgæster.

Relaterede artikler:

Rykker verdens største krydstogtskib til Europa

”Færdigvaccinering gør salg af rejser meget lettere”

København får atter stor rejsemesse i Bella Center